Medailleparades en onafhankelijkheidsvieringen - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu Medailleparades en onafhankelijkheidsvieringen - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu

Medailleparades en onafhankelijkheidsvieringen

Door: Carel

Blijf op de hoogte en volg Carel

06 December 2014 | Libanon, Tyrus

Het weer in Libanon was twee weken geleden duidelijk een beetje van slag. In plaats van zonovergoten dagen regende het pijpenstelen. De laatste week is het weerbeeld gelukkig weer in positieve zin veranderd. Vandaag was het bijvoorbeeld weer 25 graden (boven 0 :-)), in de avonden koelt het daarnaast lekker af. Als de omgeving hier een beetje minder onstuimige was, zou het een perfecte locatie zijn om te overwinteren (wat ik dit jaar dan ook deels doe :-))

Op dinsdag 25 november gaf ik acte de presence bij de commando-overdracht van het Finirishbatt. Als hoogste vertegenwoordiger van baas UNTSO in Libanon loop ik qualitate qua, indien mogelijk, alle festiviteiten waarvoor ik word uitgenodigd af. Niet altijd lukt dat omdat er soms dubbelboekingen zijn of het gewoon niet meer in de agenda past. In hoogtij weken word ik voor zo’n vijf parades uitgenodigd. Kortom gezelligheid kent geen tijd :-)
Met de commandant van het Finirishbat (Kari Nisula) had ik in dit geval ook nog wat meer een band; enerzijds omdat hij hetzelfde kamp (UNP 2-45) bewoont als waar ook een patrouillebasis van mij is gevestigd, anderzijds omdat we beiden op 25 februari het commando over een eenheid overnamen. Hij vertrekt alleen iets eerder :-)

Woensdagmiddag was ik uitgenodigd bij een generaal van de inlichtingentak van het Libanese leger. Aan inlichtingenorganisaties hier geen gebrek, er zijn drie varianten die elkaar ‘enigszins’ beconcurreren. Een dergelijke bijeenkomst doe ik niet in mijn eentje maar vergezeld van één van mijn patrouilles en een liaison assistent. De laatste ondermeer omdat mijn Arabisch nog steeds niet echt perfect is :-) Het was een interessante bijeenkomst die volgens goed Libanees gebruik 2 uur duurde.

Donderdag stond een eigen medaille parade op het programma. OGL heeft er zo’n vier per jaar. Dit keer waren 24 UNMO’s aan de beurt om hun medaille in ontvangst te nemen. Omdat het de hele dag stevig bleef doorregenen, vond de uitreiking binnen in een grote hal plaats. Genmaj Michael Finn (baas UNTSO) deed de uitreiking in aanwezigheid van de nodige militaire en civiele autoriteiten. Het verliep allemaal zeer soepel. Alleen bij het ‘general salute’, waarmee ik de observer group afmeldde, was Finn plots verdwenen. Hij stond al te genieten van de ‘light refreshments’ die na afloop van de parade konden worden genuttigd :-)
’s Avonds genoten van een Deens ‘ontbijt’ in een Italiaans appartement. Henrik, één van mijn stafofficieren, was net terug van verlof en had de nodige Deense lekkernijen meergenomen. Omdat zijn appartement niet echt geschikt is om gasten te ontvangen, aten we bij de Italianen.

De eerste Onafhankelijkheidsdag die ik de afgelopen weken mocht vieren was op vrijdag. De Libanezen vierden de 71ste verjaardag. Een happening voor het heugelijke feit werd georganiseerd door het Libanese leger. Hoe een dergelijke dag te vieren weten ze hier wel. Dit keer was de herdenking aangekleed met een voortreffelijke lunch in het Tyre Resthouse. De lunch is hier geen broodje kaas, er werd gestart met voortreffelijke voorgerechten en vervolgens een warme maaltijd :-) en dat allemaal uitgeserveerd :-)

Het weekend bracht ik door in patrouillebasis West. Zaterdagochtend vroeg op pad met Lin, mijn personeelsofficier. Aangekomen op de basis gingen we beide op patrouille met één van de teams. Na terugkomst op de basis, samen met Gernot een Agila genuttigd bij ‘Chicken Charlie’. CC is een restaurant op de basis met een flamboyante eigenaar die van plan is te emigreren naar Canada. Dat plan heeft hij al even maar het wil alleen nog niet zo lukken :-)
’s Avonds met beide teams de maaltijd genuttigd. Marcel, een Nederlandse UNMO, had samen met Jakob (uit Australië) perfecte wrapps gemaakt. Daarnaast was er een ‘Zweedse’ aardappelschotel en salade. In combinatie met een goed glas wijn een prima combinatie. De avond afgesloten met een voortreffelijke, door Gernot gemaakte, Agila :-) Zondag met team Zulu op patrouille geweest en in de namiddag weer vertrokken naar Tyre.

Op maandagmorgen was ik uitgenodigd voor een 1 op 1 bespreking bij de Franse generaal die de Chief of Staff is binnen HQ UNIFIL. Hij bleek niet eens te zijn met een plannetje dat ik samen met één van de section Chiefs van UNIFIL had gemaakt. Bij binnenkomst zij hij direct: “Nee…. het gaat niet door”. Bij vertrek: “Zet het ook nog maar even op de mail………… ik kan natuurlijk van gedachten veranderen”. Het duurde vervolgens nog tot vrijdag, maar hij ging door de bocht :-)
’s Avonds op bezoek, met een drietal van mijn stafofficieren, bij de sector commandant van Sector West. Het is een aimabele Bourgondische Italiaanse generaal, die net gearriveerd was in de missie. Ik had hem bij paar andere gelegenheden al eens ontmoet. Zoals inmiddels gebruikelijk, verzorgen wij, voor een nieuwe sectorcommandant en zijn staf, een presentatie over onze activiteiten in het inzetgebied en de manier waarop OGL e.e.a. afstemt met UNIFIL. Het was een prima bezoek, waar ik vandaan kwam met weer een uitnodiging voor een lunch :-)

Woensdag was ik aanwezig bij de medaille parade van Rokbatt. Het is een bataljon (+) uit Zuid Korea. De ceremonie was tot in de puntjes geregeld, op wat volgens mij één van de best gebouwde en onderhouden kampen is van UNIFIL. De parade verliep foutloos en erg professioneel. Aansluitend werd er een uitvoering gegeven door traditionele drummers en een demonstratie taekwondo. De lunch was ook uitstekend verzorgd.

Vrijdag, ja ik was er maar druk mee :-), uitgenodigd bij de medaille parade van de Sri Lankaanse Force Protection eenheid. Na de parade hielden zij een hondenshow. Die honden hebben ze niet alleen voor de show, ze worden normaal gebruikt bij de beveiliging van HQ UNIFIL. De honden hadden helaas er niet allemaal even veel zin in. De show werd er daarmee eigenlijk alleen nog maar leuker op :-) Na een demonstratie combat training verzorgt door de special forces… waaruit de eenheid helemaal bestaat, uitgenodigd voor de VIP lunch. Die was prima geregeld, een warm en koud buffet met veel pittige gerechten en als afsluiting een prima dessert :-)

Zaterdagochtend op pad naar……………. de Finse 97 jaar Onafhankelijkheidsviering. Daar rendier gegeten :-) en zoals op elke bijeenkomst weer de nodige militair en civiele ‘autoriteiten’ ontmoet.
Het waren twee weken met de nodige festiviteiten. Daarbij heb ik er zelfs twee moeten afslaan. Vrijdagavond was ik uitgenodigd door de Maritime Task Force Commander om op zijn fregat in Beiroet de Brazilian Navy Day te komen vieren :-) De commando-overdracht van de Ghanese eenheid heb ik helaas ook aan mij voorbij moeten laten gaan; hoewel het een deel van mijn werk is heb ik namelijk ook nog de nodige andere activiteiten te doen :-)

Allemaal fijne weken en alvast zalige kerstdagen toegewenst!

Lieve Danielle, nog een weekje en dan mag je weer een jaartje verjaren :-) Alvast een hele fijne dag gewenst :-)

Frank en Marilig van harte met jullie (2e) trouwdag op de 14e :-)

Lieve mam, helaas kunnen jullie het niet meer samen vieren, maar ook bij jullie trouwdag de 18de, sta ik zeker weer even stil. Alweer 51 jaar geleden!

  • 07 December 2014 - 19:46

    Wim J:

    Tsjonge, jonge, heavy duty in the Lebanon! Sterkte en je weet het als je op doorreis bent kun je bij ons recuppen!
    Ma' Salaam habibi

  • 24 December 2014 - 12:05

    Jos Boersema:

    Dag Carel, dat is lang geleden! Ik heb genoten van je bericht en de foto's. Het zal een hele ervaring zijn wat je daar meemaakt en bij thuiskomst zal je er veel over te vertellen hebben. Je broeders kijken uit naar je terugkomst. We missen je. Ik wens je een goede Kerstdagen en een voorspoedig, gezond, maar vooral gelukkig 2015 toe.
    Het ga je goed en tot ziens volgend jaar.
    met beste groet,
    Jos Boersema

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carel

Een jaar werken voor de UN en leven in Libanon

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 9119

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 24 Februari 2015

Libanon en omstreken 2014-2015

Landen bezocht: