Never a dull moment - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu Never a dull moment - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu

Never a dull moment

Door: Carel

Blijf op de hoogte en volg Carel

30 Augustus 2014 | Libanon, Tyrus


Maandag 11 augustus was zo’n beetje mijn ‘midterm dag’ in de missie. Alweer een halfjaar onderweg, de tijd vliegt en tegelijkertijd daarmee ook de missie :-) Het was ook de dag om afscheid te nemen van Tim, mijn Chief Operations Officer (COO). Voor hem zit de missie erop, met zijn vertrek word ik in Naquora naast de letterlijke senior ook de figuurlijke.
Tim naast met zijn eindbeoordeling ook verblijd met een ‘appreciation’. Het was de eerste die ik weggaf, zeker verdiend, Tim heeft bergen werk verzet.
’s Avonds met een select gezelschap Tim uitgegeten, waarna hij dinsdagochtend vertrok.

Dinsdagochtend was ik, samen met een aantal anderen van staf UNIFIL, bij het Indonesische contingent uitgenodigd voor een lunch. De lunch was ter gelegenheid van de viering Onafhankelijkheidsdag, de dag zelf schijnt normaal rond de 17de augustus gevierd te worden. De festiviteiten rondom de onafhankelijkheid vinden echter de hele maand plaats. Samen met Ash (mijn nieuwe COO) de bijeenkomst bezocht. Als enige Nederlander was ik de vertegenwoordiger van de voormalige overheerser. Moet zeggen dat dat een aparte beleving is. Het was overigens een prima en gezellige lunch met muziek en na afloop een cadeautje, geen enkele reden tot klagen dus :-)

De rest van de week weer de nodige vergaderingen gehad en op donderdagavond de maandelijkse Hails en Farewells waarbij dit keer afscheid werd genomen van Ignazio. Hij was de laatste maanden als Opertations Officer werkzaam geweest in de staf en een goede intermediair gebleken tussen het grote Italiaanse contigent in UNIFIL en OGL.

In het weekend was ik uitgenodigd bij Jan Willem (JW) Mezger en zijn vrouw Marjolein in Beiroet. Hij werkt daar als militair attaché. Met een ongemarkeerde auto en een chauffeur van UNIFIL naar Beiroet gereden. Het was de eerste keer dat ik die richting opging en het was daarom erg handig dat ik een inwoner van Beiroet mee had die nagenoeg wist waar ik moest zijn. In Beiroet werden we opgevangen door een medewerker van de Liasion Office van UNTSO, hij begeleide ons naar de ambassade waar JW mij opving en mijn chauffeur een taxi nam naar zijn huis in Beiroet. Ja, je moet er wat voor over hebben om in Beiroet te komen :-)
Door JW rondgeleid in de ambassade en vervolgens op weg naar zijn huis, daar kennis gemaakt met Marjolein. Ze wonen in een mooi appartement, waarvan de bouwkwaliteit bijna Europees aandoet, wel handig natuurlijk als je er 5 jaar moet wonen.
Na een versnapering met JW door Beiroet getoerd om een beetje en idee van de stad te krijgen. Door een klein deel van het centrum van de stad gewandeld, het graf van Hariri bezocht en de jachthaven. Het is een echte grote stad, het gros van de Libanezen woont er, ook de herinnering aan de laatste burgeroorlog wordt levend gehouden. ’s Avonds gezellig in een restaurant gegeten en vervolgens in de prima logeerkamer van huize Mezger de nacht doorgebracht. Op zaterdag samen met JW de omstreken van Beiroet verkend, mijn ‘situational awarness’ is daarmee in ieder geval aanzienlijk vergroot. Op zondag na een lekkere brunch en een gezellig weekend, weer op pad gegaan naar Tyre. Op de terugweg Michel opgepikt, de Franse Liasion Officier die met zijn UNMO’s een klein weekend door had gebracht in Beiroet.

Op maandag kwam de nieuwe Chief JOC uit Jeruzalem op bezoek om, in een week tijd, kennis te maken met alle facetten van OGL. Het is een Zweed (Jorgen) die de huidige Nieuw Zeelander (Vern) vervangt, Vern sluit medio september zijn ‘tour of duty’ af.
De staf ging met ze lunchen, ik was namelijk uitgenodigd door de Commandant van de Zuid Litani Sector van het Libanese leger, om met een lunch de 69ste verjaardag van het leger te vieren.
Zo’n uitnodiging sla je natuurlijk niet af, met een enorme lunch met heerlijke Libanese gerechten het feit gevierd. ’s Avonds met Jorgen en een deel van de staf gedineerd in een restaurant, met wederom prima Libanees eten. Maandag was met recht goed gevuld :-)

Dinsdagmiddag ging ik met een deel van de staf op bezoek bij het Italbatt dat, voor intimi, gelegerd is in de UN positie langs de coastel road. Het idee was een informeel bezoek, Ignazio had de details geregeld. Hoewel de eenheid een bataljon heet is het feitelijk qua omvang een regiment en wel een tankregiment. Het bleek dat de cavalerie over de hele wereld veel overeenkomsten heeft. We werden dan ook met de nodige egards ontvangen. Kregen een officiële presentatie over de geschiedenis van de eenheid en werden rondgeleid door de commandant over de compound. Ash,mijn Australische COO, vroeg zich na afloop af hoe een formeel bezoek eruit zou hebben gezien :-)

Na Ignazio nog uitgedineerd en geluncht te hebben op vrijdag Jorgen kennis laten maken met wat ‘key players’ in UNIFIL, altijd handig voor hem om te weten wie dat zijn. Aansluitend met Benedict mijn MIO op pad gegaan naar Patrol Base East. Daar ging ik namelijk het weekend doorbrengen en weer mee op pad met de UNMO’s. Het was een prima bezoek en zoals altijd goed om te zien waar wat gebeurd en natuurlijk ook hoe de training van de UNMO’s wordt uitgevoerd.

In het weekend waren als ondersteuning van de Palestijnen in Gaza weer een paar raketten afgevuurd vanuit Libanon. Geen enkele partij ondersteund hier de aanvallen. Voor OGL is het wel interessant werk we leveren namelijk een bijdrage aan een onderzoek dat volgt op een lancering. De coördinatie verloopt niet altijd even briljant, een reden voor mij om bij de Deputy Force Commander langs te gaan, het was vervolgens goed om te merken dat de coördinatie van het onderzoek na raketaanvallen op maandagavond in ieder geval beter verliep……………………………..

Dinsdag bracht de Chief of Staff UNTSO (= baas van UNTSO) een bezoek aan OGL. Met hem een groot deel van de dag in de auto doorgebracht op weg naar Patrol Base East. Het was een prima bezoek waarbij de teams op de base zich van de beste kant lieten zien en ik de gelegenheid had om weer even flink bij te praten met de COS :-)

Op woensdag samen met Ash de medaille parade bezocht van het Nepalese bataljon, als Chief word ik voor al die gelegenheden uitgenodigd en het is in het kader van netwerken altijd goed om aanwezig te zijn. De exercitie was weer prachtig en na afloop werd een prima lunch voorgeschoteld :-)

Aan het eind van de week verzorgde Kevin (een Ierse UNMO die tijdens de oorlog in 2006 ook geplaatst was in OGL) na de Relief Brief, een voorlichting over de oorlog en het tragische incident op OP Khiam waarbij vier UNMO’s om het leven kwamen. De voorlichting werd ‘opgeluisterd’ met foto’s uit de privéverzameling van Kevin. Eén ding was aan het eind van de presentatie iedereen duidelijk, de situatie kan hier in een oogwenk dramatisch veranderen. De 2006 oorlog heeft dat wel heel duidelijk gemaakt. Na de bijeenkomst moest ik in galop naar de bijeenkomst van de Force Commander met alle contingents en andere commandanten, ook die afgesloten met een goede lunch. Na ’s middag de bijeenkomst van de COS van UNIFIL te hebben bijgewoond werd het weer hoogtijd om iets fysieks te doen. Ben dan ook weer enthousiast Green Hill opgerend. Zoals altijd warm, maar zeker ook verkwikkend :-) In het kader van een update, nog even een weer update; het is hier nu al weken overdag rond de 34 graden en ’s avonds rond de 25. De verwachting is dat, dat nog wel enige weken zal aanhouden :-)

Vrijdag gestart met een weekend waarbij ik voor het eerst (sinds de afgelopen vier weekenden) niet op pad hoef :-)

Vanuit Tyre allemaal weer een fijne weken toegewenst en natuurlijk hieronder weer een kleine verjaardag update.


Arco van harte gefeliciteerd met het op de 30 augustus bereikt hebben van de respectabele leeftijd van 50 jaar :-)

Wil alvast gefeliciteerd met je verjaardag, altijd mooi zo’n kroonjaar :-)

Emily ook alvast gefeliciteerd met je verjaardag :-)

Rutger en Kelly alweer 10 jaar getrouwd! Van harte gefeliciteerd :-)

  • 30 Augustus 2014 - 16:59

    Rinekeh:

    Lieve Carel,
    Wederom dank voor het gedetailleerde verslag van je werkzaamheden.
    De foto's zijn ook interessant. Ik neem aan dat je wel van de châteauwijn hebt geproefd.
    De toren in Beiroet heeft iets weg van de Big Ben.
    Blij te lezen dat je ondanks de temperatuur ook wel sport.
    Bij al die( verplichte) maaltijden is een onsje meer onvermijdelijk.
    Morgen komen Barbara en Renée hier.
    Bijkletsen, wandelen en lekker eten. Ik ben nu met de voorbereidingen bezig
    Ik verheug me erop en zal je uitgebreid verslag doen.
    Een prettige zondag gewenst en tot horens en " ziens"
    Mutti

  • 30 Augustus 2014 - 20:16

    Ruger:

    Hallo pap,
    Leuk om weer je belevenissen te lezen.
    Hoop dat je het zo druk en gezellig blijft hebben.
    Bedankt voor de felicitatie!
    Jaja 10 jaar alweer ! Time is flying ....

  • 31 Augustus 2014 - 13:49

    Arco:

    Carel,

    dank voor deze buitengewoon aardige felicitatie. Je hebt natuurlijk wel iets lekkers genomen op mijn verjaardag....;) En als je terug bent ligt de vlaai misschien nog wel in de koeling...we zullen zien..hahaha. Maar als ik lees wat jij allemaal doet dan heb je gewoon een hele lange en leuke vakantie....wow....mooie belevenissen en meer dan genoeg te zien over al en nergens.

    Hier alles helemaal prima....'as usual' lekker druk en genoeg te doen. Lekker bezig met Zelda en alle gevolgen van dien voor onze eigen club en dat moet allemaal in de loop van dit jaar ook een beetje vorm gaan krijgen. Kortom....never a dull moment'!!'

    Veel plezier en geniet!!! Arco

  • 11 September 2014 - 10:15

    Willeke:

    Hoi Carel, moest vandaag direct aan jou denken toen jou liedje op de radio kwam. Dat nummer dat je zo vaak in Amerika heb gehoord. Ken de titel niet. Hier alles wel. Weer zo'n dag dat ik in mijn uppie zit. Deze week MBV, dus iedereen op pad. Martijn thuis werken.
    Lees je belevenissen met veel plezier.
    Groet, Willeke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carel

Een jaar werken voor de UN en leven in Libanon

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 9160

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 24 Februari 2015

Libanon en omstreken 2014-2015

Landen bezocht: