(Op) visite - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu (Op) visite - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu

(Op) visite

Door: Carel

Blijf op de hoogte en volg Carel

24 Mei 2014 | Libanon, Tyrus

Na een Israëlisch weekend maandagochtend weer op pad naar Naquora. De morgen werd opgeluisterd door de morning brief die werd voorgezeten door de plaatsvervangend Force Commandant (DFC). Zoals eerder aangegeven is hij pas nieuw in de missie en dat maakt een morning brief gewoon leuk weer eens wat anders. Dit keer begon hij degene die de presentaties deden vragen te stellen over de slides en de inhoud, dat leidde tot een gezellige verwarring omdat niemand daarop voorbereid was (en dat is hier toch wel belangrijk) :-)

Om de DFC toch snel, voor zover ik dat kan beïnvloeden, in het plaatje te brengen hem uitgenodigd voor een briefing over OGL. Tenslotte een bijzondere eend in de bijt van UNIFIL. De DFC liet over de uitnodiging geen gras groeien en op woensdag was hij van de partij. Hij zou om 9 uur arriveren. Dat liep wat uit en ik werd door zijn assistent gebeld dat ze ‘10 to 11’ zouden komen. Ik vertelde dat aan mijn staf zodat ze nog even wat anders konden gaan doen. De DFC kwam om 10 uur, zijn assistent had namelijk bedoeld dat hij van 10 tot 11 zou komen :-) De presentatie verliep prima!

Donderdagochtend vroeg uit de veren. Om 7 uur arriveerde namelijk de NL ambassadeur uit Beiroet (Hester Somsen), de defensie attaché (Jan Willem Metzger) en een stagiaire (Zelda). Tijdens mijn commando-overname in februari had ik met de ambassadeur afgesproken om OGL een ‘toer’ te laten verzorgen langs de Bleu Line; dit om haar meer beeld en geluid te geven bij de situatie in Zuid Libanon. Bij haar aankomst kreeg ik van haar een Libanese Franse krant waarin een stuk over haar aantreden als ambassadeur stond. In het artikel stond ook een gezamenlijke foto (zie link in:‘En route’), met als onderschrift ‘Avec le commandant néerlandais de l’UNSTO au Liban, le général Gerritsen’. Bevorderingen gaan hier razendsnel, en het verspreiden van dat gerucht ging, zo bleek spoedig, nog sneller :-)
De tour was zeer geslaagd, voor de liefhebbers nog even de link naar de facebook pagina van de ambassade gevoegd met daarin een foto van het bezoek, https://www.facebook.com/NetherlandsEmbassyLebanon

In aanloop naar en in het weekend een kleine presentatie voorbereid voor de Minister van Defensie. Zij zou namelijk op bezoek komen in Israel,de ambassade daar aandoen en een treffen hebben met de SNR’s van NL.
Zondagochtend op weg gegaan naar Naquora waar ik voor mijn vertrek naar Tel Aviv eerst nog zou lunchen met een groepje uit New York en Jeruzalem die de civiele ondersteuning van UNTSO tegen het licht gaan houden. Aansluitend op pad naar Tel Aviv. Daar was een prachtig hotel voor mij gereserveerd door de ambassade (Leonardo City Tower Hotel). Daar aangekomen werd mij verteld dat ik een gratis upgrade kreeg naar een suite. Moet zeggen daar was niks mis mee en ook niets met het mooie uitzicht op de 15de verdieping :-)

Maandagochtend naar de ambassade gewandeld. Het programma was volgens goed militair recept zo opgesteld dat te laat komen onmogelijk was. In de ambassade voor het bezoek nog even bijgepraat met de overige SNR’s. Het was bij aankomst van de minister de bedoeling allemaal netjes in een rijtje te gaan staan voor een handdruk foto. Dat moment is uiteindelijk overgeslagen omdat ze er sneller was, dan wij op een rijtje konden gaan staan :-) Na een prima bezoek en een gezamenlijk fotomoment, weer op pad gegaan naar Libanon.

Op woensdag was ik uitgenodigd bij de commando-overdracht van sector Oost. De sector wordt geleid door Spanjaarden, die hier 6 maanden lang zijn. De tour of duty zat erop, dus reden voor een overdracht. Samen met Tim die kant op gegaan. Kennis gemaakt met een bataljonscommandant uit Indonesië en Nepal. Genoten van een mooie overdacht waarbij de exercitie van aanwezige contingenten uit Spanje, Nepal, Indonesië in combinatie met de eigen bands weer een lust voor oog en oor was. Na afloop getrakteerd op een heerlijke Spaanse lunch, daarbij de wijn maar overgeslagen omdat ik nog op pad moest met één van mijn teams :-)

Donderdag arriveerde mijn op maat gemaakt desert DT, na een reis per post van bijna 2 maanden uit Nederland ;-) Andere kledingstukken die ook arriveerden, met veel minder doorlooptijd, waren een polo en een T-shirt. Ze zijn specifiek gemaakt voor de staf OGL. Bijgevoegde foto’s samen met de koffiejuffrouw spreken voor zich :-)
’s Avonds bij aankomst in het appartement bleek ook de behoefte tot ‘kuisen’ weer groot te zijn. Om half 8 werd gestart met het schoonmaken van 2 tapijten waarbij het water uit ‘mijn’ badkamer werd getapt. Die gezelligheid vond ik wat te enthousiast, na een telefoontje met Elias werden de activiteiten tot de volgende dag uitgesteld :-)

Op vrijdag presenteerden de teamleiders de uitwerking voor hun team van de goals voor 2014-2015 die ik opgesteld had. Het was erg mooi om te zien dat ze niet over één nacht ijs waren gegaan!

De zaterdag gebruikt voor de was en het schrijven van dit stukje. Daarbij uitkijkend over de zonovergoten Middellandse Zee :-)

Iedereen weer fijne weken toegewenst en tot de volgende release!


De volgende jarigen van harte gefeliciteerd vanuit het Libanese:

29 mei: Tim van harte gefeliciteerd met je derde verjaardag! Opa is trots op je, tot snel :-)

30 mei: Ben van harte gefeliciteerd, 20 een hele mijlpaal!

31 mei: Nick, 2 jaar van hartelijke groetjes van ome Carel!

2 juni: Bette, 6 jaar ook van harte gefeliciteerd en een fijne dag gewenst!

Mijn nieuwe (nu werkende) postadres is actief, het adres is:

Lt Col J.C. Gerritsen
WID: 85727 (UNTSO: 18488)
1 (NL) DET OGL
NAPO 21
3509 VP Utrecht


  • 27 Mei 2014 - 13:27

    Rineke:

    Weer een zeer gevulde agenda afgewerkt, lees ik.
    Leuke foto's.
    Morgen oppassen bij Elsbeth. Bette viert haar feestje met de vriendinnetjes en ik pas op Nick.
    Die kun je er nog niet bij hebben.
    Ze gaan naar het land van Jan Klaassen bij Doetinchem. Altijd een succes met kleuters.
    Donderdag hemelvaartsdag, traditioneel fietsen.
    Hoop je zaterdag nog even te "zien"
    Leuk dat Gonneke zondag ook komt op het feestje van de kleintjes.
    Kan ik haar live spreken.
    De laatste twee weken hebben wij via het antwoordapparaat gecommuniceerd.
    We zitten geen van beiden aan onze stoel gekluisterd, vandaar!
    Carel, hou je goed,
    Liefs,
    Mutti

  • 29 Mei 2014 - 15:20

    Barbara:

    Leuk verhaal hoor pap en je staat stralend op de foto. Wat een verrassing dat er water uit jouw badkame werd getapt haha. Was het een leuke vrouw, die minister van Defensie? Tot "skypes" hoop ik.

  • 03 Juni 2014 - 08:17

    Pieter Vermeer:

    Hallo Carel,
    Leuk om je verslagen te lezen. Ik zie dat het beziek van de minister op prijs werd gesteld. Zo te zien een snelle dame die haar plaats op de foto's goed weet :)
    Mooi om door de prachtige foto's te scrollen. Zo krijg je een redelijke indruk hoe het daar is. Natuurlijk voelen wij niet de afwezigheid van vrienden, familie en gezin thuis.
    Sterkte kerel en hopelijk tot snel.
    Pieter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carel

Een jaar werken voor de UN en leven in Libanon

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 9158

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 24 Februari 2015

Libanon en omstreken 2014-2015

Landen bezocht: