Force Commanders Meeting - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu Force Commanders Meeting - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu

Force Commanders Meeting

Door: Carel

Blijf op de hoogte en volg Carel

16 Maart 2014 | Libanon, Tyrus

Na een weekend van één nacht :-) maandag weer enthousiast aan de slag. De inmiddels vertrouwde, dagelijkse, Force Commander Morning Brief werd zoals altijd in een razend tempo (5 min) doorlopen. Best knap als je je daarbij realiseert dat er een kleine 30 slides (incl. 3 van OGL) worden vertoond en toegelicht. Na die happening de werkweek gestart met een, inmiddels ook traditioneel, kopje cappuccino in de koffiecorner op het kamp.
De dag was gevuld met een niet gering aantal besprekingen. Eén daarvan met de Administrative Officer (Elizabeth uit Kenia) en Sedeekee (uit Liberia) die belast is met alle transport aangelegenheden. Beide behoren tot de internationale UN staf die al langere tijd voor de UN en OGL werken. Ze beschikken over veel kennis en ervaring. Meestal is dat een ‘benefit’ soms een ‘burden’. Toen ik ’s avonds in het appartement arriveerde werd ik verrast door een frisse lucht. Niet dat het er normaal stinkt :-), maar nu was er duidelijk met schoonmaakmiddelen gekuist. Ik had de schoonmaak met Elias (de huisbaas) afgesproken, dat het al op maandag zou gebeuren was een verrassing. Zelfs mijn bedlakens waren verschoond, prima dus! Ook was het douchegordijn gebracht, die was echter in de verpakking zonder stang om het ding op te hangen………….

Dinsdag vond een videobespreking (VTC) met Jeruzalem en de andere ‘outstations’ plaats. Binnen OGL hebben we daarvoor prima voorzieningen in de vergaderruimte, daarnaast beschikt ook mijn bureautelefoon over een beeldschermpje en een camera. Zo’n VTC is er handig en scheelt bovendien veel gereis. Dezelfde dag werd ik ook nog gebeld door de DCOS. Het feit wil namelijk dat het de ambtenaren van het Ministerie van Buitenlandse zaken van Israel in april gaan staken. Als gevolg daarvan worden er geen visa meer verstrekt. Nieuwe UNMO’s kunnen daardoor Israel niet in en dus ook geen induction course volgen in Jeruzalem. In april worden daarom alle nieuwkomers ingevlogen via Beiroet en volgen de induction course in Naquora. Afhankelijk van de duur van de staking zou de cursus ook in mei en juni ook nog wel eens gegeven kunnen gaan worden in Naquora.

Op woensdagochtend was er ’s ochtends een grote aanwezigheid van het Libanese leger (LAF) op en rond Tyre en Naquora. Ik was even verrast, normaal is het niet zo druk, de reden schoot mij echter snel te binnen. Op woensdag en donderdag vond namelijk de jaarlijkse Force Commanders Meeting (FCM) plaats, waarbij de LAF voor een groot gedeelte verantwoordelijk was voor de beveiliging. De FCM is een bijeenkomst van de Heads of Mission (HoM) van UNIFIL, UNTSO, UNDOF en UNFICYP. Dit keer was de HoM UNIFIL de gastheer. ’s Middags arriveerde de COS UNTSO uit Jeruzalem. Zoals gewoonlijk werd hij ontvangen in HQ OGL, na een korte briefing dronken we met hem, zijn gevolg en mijn staf nog een lekker bakje koffie met een smakelijk stuk cake. Volgens het (bij OGL bekende) programma was dat de enige OGL bemoeienis met de FCM………………….
Toen ik ’s avonds in het appartement arriveerde bleek mijn douchegordijn opgehangen. Voor een buitenstaander lijkt dat mogelijk niets bijzonders. Hier houdt dat in dat de huisbaas meer dan goed voor z’n taak staat. Ik was dus onder de indruk :-)

Donderdagochtend startte zoals gewoonlijk met de morning brief. Ik liep aansluitend de COS UNTSO nog even tegen het lijf en ging na kopje cappuccino gewoon aan de slag. Om 9.30u werd mijn Chief Operational Officer (COO) Tim gebeld met het bericht van de MA (Military Assistant) van de COS, dat mijn aanwezigheid bij de FCM toch wel zeer gewenst was. In galop erheen, daar aangekomen bleek er zelfs een keurig naambordje voor mij gemaakt te zijn en een plek gereserveerd. Het bleek dat het programma wat laat (dag van te voren) door de protocol officer van UNIFIL was rondgestuurd en daarnaast niet ‘geland’ was binnen OGL. Kortom ‘geheim’ dus. De ochtend enthousiast de meeting bijgewoond. In overleg met de COS en MA mij voor de georganiseerde lopende lunch weer gewijd , aan mijn reguliere taak. De middag zou namelijk meer een vorm van rondleiding zijn. Ik zat nog maar koud achter mijn snelle lunch toen de MA, Tim weer belde. De lunch bleek namelijk niet lopend maar weer één met een naambordje…………………….
’s Avonds vond de maandelijkse Hails and Farewell weer plaats. Dit keer was het eigenlijk alleen een Farewell, er waren namelijk geen nieuwkomers. Enkel Giovanni ging OGL verlaten. Giovanni is een flamboyante Italiaan met een taalgebruik met de nodige one liners waarbij ‘holy vagina!’ één van de veelvoorkomende is. In de buurt van de chief houdt hij zich natuurlijk in :-) Na een mooie speech van Dana mocht ik Giovanni de UNTSO en OGL plaquette, gepaard gaand met een warme handdruk, uitreiken.

De vrijdag logistieke meeting verliep wat ‘opgewonden’. Een feitelijk klein logistiek probleem dreigde te worden opgeblazen. Hierbij zie je dat ondanks het feit dat de meesten redelijk tot goed Engels spreken, het toch nog wel eens voorkomt dat er, op z’n zachts gezegd, langs elkaar heen gepraat wordt.
De dag afgesloten met de viering van St’Patricks day in het Irish house. Feitelijk is maandag de 17de, de dag, de viering werd echter al op vrijdag gehouden. Het festijn werd opgevrolijkt met lekkere Irish coffee en echte Guinness.
Dat het hier maar zo kan verkeren bleek toen ’s avonds Tim mij een enigszins uit de hand gelopen incident meldde dat langs de Blue Line had plaatsgevonden. De situatie is en blijft hier fragiel.

Het weekend gebruikt voor wat huishoudelijke aangelegenheden. De was gedaan, het was namelijk de eerste dag sinds een week waarop het niet pijpenstelen regende. ’s Avonds met Jon, Soren en een UNMO (waarvan ik de naam even kwijt ben) langs de boulevard van Tyre een hapje wezen eten en een shisha in de brand gestoken. Zondag met Jon de lokale kleermaker bezocht. Voor een ‘appel en een ei’ kun je, je hier een maatkostuum, maar ook vrijetijdskleding laten aanmeten. Iets wat ik mogelijk nog maar eens moet gaan doen :-)

Ter afsluiting nog een actueel sfeerbeeld. Terwijl ik dit schrijf vind in Tyre een begrafenis plaats van een omgekomen Syrië strijder. De begrafenis gaat gepaard met het nodige (in de lucht) geschiet.

Allemaal weer een goede week toegewenst vanuit Tyre!!

  • 16 Maart 2014 - 15:42

    Arco:

    Tja...en zo vliegen de weken weer voorbij. Voor je het weet ben je al weer aan het afbouwen....hahaha. Begint volgens mij al heerlijk weer te worden daar! Hier dit weekend ook lekker...maar komende week weer regen....!!

  • 16 Maart 2014 - 20:06

    Rineke:

    Weer een uitgebreid verslag van je bezigheden, waarvoor dank.
    Je houdt ons ook goed op de hoogte d.m.v. de foto 's.
    Gespreksstof genoeg voor ons volgende facetime moment.In juni zien wij elkaar echt.
    Vandaag Freds verjaardag gevierd met een etentje.
    Nog twee dagen en dan weten wij wie Almelo de volgende vier jaar gaat besturen.
    Goede week, knuf.
    Tot "ziens".
    Mutti

  • 17 Maart 2014 - 14:44

    Daan:

    Wat een verhalen weer, leest heel leuk al die afkortingen! Ha ha! Heb je er ook een verklarende woordenlijst bij?
    Dat van die begrafenis lijkt me wel heel indrukwekkend, ook met dat schieten erbij, best heftig!

    Geniet en pas goed op jezelf!
    Daan

  • 18 Maart 2014 - 21:46

    Barbara:

    Haha, ja die afkortingen zijn mij ook een beetje onbekend hoor pap.
    Fijn dat het douchegordijn is opgehangen. ;-) Leuk om te kunnen genieten van dit soort "kleine dingen". :-) Ik zie graag een foto van jou in maatkostuum tegemoet. Het klinkt en ziet eruit als één groot avontuur. Groetjes, Barbara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carel

Een jaar werken voor de UN en leven in Libanon

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 9127

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 24 Februari 2015

Libanon en omstreken 2014-2015

Landen bezocht: