Dutch SNR - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu Dutch SNR - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu

Dutch SNR

Door: Carel

Blijf op de hoogte en volg Carel

12 April 2014 | Libanon, Tyrus

Na een kleine twee maandjes in de missie begint zich langzaam maar zeker een ritme te ontwikkelen. Natuurlijk meer dan één, maar eentje begint aardig pregnant te worden en dat is het feit dat ik enkel om het weekend in Tyre ben. Vorige weekend was ik in Tel Aviv, straks met Pasen op Patrol Base West. Kortom de stukjes in ‘NaquoraCarel’ zullen wat meer tweewekelijks worden :-) Wat een lang verhaal, nu ik het zo bekijk, om te zeggen dat de stukjes met een meer gespreide frequentie zullen verschijnen……………….

Twee weken geleden verliep het weekend stormachtig. Letterlijk in dit geval, golven beukten op de landtong van Tyre, vanuit mijn appartement was dat een mooi gezicht om te zien. Het goede bericht was dat het niet alleen mooi was om te zien, maar dat ik het ook echt kon beleven. De isolatieproblemen die zich enige jaren geleden in Vathorst (Amersfoort) voordeden zijn hier niet aan de orde. Het is hier meer iets in de zin van, buiten windkracht 8, binnen 4 :-)

Mijn stemgeluid gedurende de ‘vijf seconds of fame’ tijdens de Force Commanders Morning Brief stijgt naar grote hoogte. Een deel vind dat ik de uitreiking van de Oscars kan gaan presenteren. Vooral de zin: “and the Oscar goes to…..” :-)
Het had even geduurd maar dinsdag 2 april arriveerde eindelijk bijna alle cheques waarmee hier de salarissen, eigenlijk de onkostenvergoedingen, worden uitbetaald. De verstrekking was vertraagd als gevolg van de invoering van een nieuw financieel systeem in UNTSO, het zogenaamde UMOYA. Zelf had ik de indruk dat de vertraging meer te maken had met een aantal ‘slaaptabletten’ in de organisatie. Eén van de ‘bijna alle’ cheques was de mijne. Elias, de huisbaas, dus maar om een week uitstel gevraagd van de huurbetaling. Zijn antwoord was kort maar krachtig: “No problem”; mooi zo’n flexibele instelling :-) Uiteindelijke arriveerden op donderdag de laatste zeven cheques, dankzij de nodige inspanningen van mijn staf.

Woensdagavond 3 april door mijn Administrative Officer, Elizabeth uitgenodigd voor een afscheidsdinertje. Ze heeft gesolliciteerd en is aangenomen op een tijdelijke baan in Damascus waar ze voor de duur van 6 tot 8 maanden naar toe gaat. De vertrekdatum is 5 april. We aten in het Phoenicien restaurant, vlak bij mijn appartement om de hoek aan de haven. Ik wist niet precies waar het was, liep dus op goed geluk naar de haven en vond een restaurant met de juiste naam. Het bleek het verkeerde restaurant, het was de wannabe variant, de echte lag 200 meter verderop :-)

Donderdagavond afgereisd met Pieter en Herman (twee Nederlandse UNMO’s) naar Tiberias. Voor het weekend stond de Dutch National Meeting op het programma. Tijdens de meeting zou ik ook officieel de functie van senior national representative (SNR) overnemen van mijn voorganger Gradus, die eind april weer huiswaarts keert. De happening zou vrijdagmorgen starten in Tel Aviv, naar omdat het niet mogelijk was om op vrijdag de ‘grens’ over te steken vertrokken we op donderdagavond. In het huis van een UNMO geslapen en vrijdagochtend weer vroeg op pad. De eerste activiteit was een bezoek aan de ambassade en een ontmoeting met de ambassadeur. In de ambassade ook voor het eerst alle, op dit moment aanwezige, UNMO’s ontmoet. De nieuwe lichting ken ik natuurlijk, de 2013 lichting echter nog niet allemaal. Door de ambassadeur uitgebreid geïnformeerd over de werkzaamheden van de ambassade. Daarnaast ook nog gehoord dat de minister van defensie deze kant op komt. Zoals de vlag er nu bij hangt ben ik ook van de partij bij dat bezoek :-)

Aansluitend doorgereden naar de locatie waar we de twee nachten in Tel Aviv zouden doorbrengen. Het was een groot appartement. Ik kwam er achter dat ik toch wat te oud aan het worden ben om het delen van een tweepersoonsmatras (160 cm breed) met Gradus leuk te vinden. Gelukkig was er een bedbank, die maar ingenomen :-) Aansluitend op een groene fiets samen met drie anderen een deel van Tel Aviv verkend en een lekkere kop cappuccino gedronken in een strandtent. De groene fietsen zijn een beetje te vergelijken met de witte fietsen die we hebben in Nederland. Voor een paar cent kun je zo’n fiets 24 uur en vervolgens maximaal een halfuur aaneengesloten gebruiken In een groot deel van Tel Aviv zijn stallingen voor de fietsen. Een erg handige en praktische constructie!
Na een barbecue ’s avonds de stad ingegaan met het hele gezelschap. Tel Aviv is een erg Europees aandoende stad waar van alles te doen is en waar je zelfs in een willekeurige bar Nederlanders tegenkomt. Met een jonge (uit Nederland afkomstige) officier een interessant gesprek gehad.

Zaterdagmorgen werd gebruikt om invulling te geven aan de National Meeting. Na een vergadermoment, geleid door Gradus, nam ik het SNR schap over. Aansluitend met het hele gezelschap afgereisd naar Caeserea. Daar onderleiding van twee Israëlische veteranen (wederom) in de golfsport ingewijd. Werd weer bevestigd in het feit dat mijn motoriek zich niet verdraagt met de golfsport :-)
Na een goede maaltijd op zaterdagavond en een verdere verkenning van de binnenstad, zondag weer op pad gegaan naar Tyre. Bepakt met de nodige spullen voor de SNR functie en het goede gevoel er weer een schone taak bij te hebben :-)

Maandagochtend om half acht weer present in Naquora. In het weekend was namelijk de nieuwe lichting UNMO’s aangekomen voor de induction course. Normaal wordt die gehouden in Jeruzalem, maar vanwege staking bij het ministerie van Buitenlandse zaken werden er wereldwijd geen visa verstrekt en konden de nieuwelingen Israel niet in. De trainingsofficier was met een aantal anderen het hele weekend druk geweest om de nieuwelingen op te halen van het vliegveld in Beiroet en onder te brengen in een hotel in Tyre. Het is altijd een beetje apart wanneer de nieuwe lichting binnenkomt. Ineens hoor je dan zelf niet meer bij de jongste lichting en worden er pasjes verstrekt met een einddatum die 2 maanden later in 2015 ligt dan de mijne. Time is flying……………
Het gezelschap samen met de Chief JOC uit Jeruzalem welkom geheten, vervolgens storten zij zich in de eerste fase van het drie fasen induction programma.
’s Avonds Elias gebeld met de mededeling dat ik de huur wilde betalen. Hij was niet thuis maar stuurde zijn vrouw, die twee etages lager in dit gebouw woont. In een paar minuten stond ze voor de deur, ik kreeg zelfs korting op de schoonmaakkosten, goed geregeld :-)
Aansluitend met de nieuwe lichting UNMO’s een hapje gegeten in El Fanar, een restaurant op 50 meter van mijn appartement.

Door de staf uit Jeruzalem werd behalve de induction course ook de jaarlijks Staff Assistance Visit (SAV) gehouden in OGL. Onder leiding van de plaatsvervanger werd de presentatie voor het bezoek geoefend. Alle stafleden presenteerden hun eigen aandachtsgebied. De training verliep goed en de feitelijke ‘uitvoering’ ook, erg mooi om te zien hoe iedereen op zeer positieve manier betrokken was!
’s Middags arriveerde de DCOS, = de plaatsvervanger van de UNTSO baas. Met hem, onder leiding van de security officer, oud Tyre verkend.
TUSSENDOOR OOK MIJN POST ONTVANGEN UIT TIBERIAS. IEDEREEN BEDANKT VOOR DE LEUKE KAARTEN EN BRIEF!!
’s Avonds met de DCOS gegeten in het Phoenicien restaurant en genoten van een shisha.

Donderdagavond stond weer in het teken van Hails en Farewells. Dit keer was het een groot gezelschap van 10 nieuwkomers en 9 vertrekkers. Nadat de nieuwkomers zichzelf hadden voorgesteld werd afscheid genomen van de ‘oude’ UNMO’s. De vertrekkers werden toegesproken door hun teamleider of chef in de staf van OGL. Vervolgens mocht ik nog een paar mooie woorden spreken en cadeaus uitreiken.

Vrijdag na de nodige besprekingen, ’s middags weer de sportschoenen aangetrokken en Green Hill opgerend. Bij 24 graden toch een hele uitdaging :-)
’s Avonds met Jon, Raul en zijn familie en Danielle en zijn vader uit eten geweest. Danielle is de (Italiaanse) teamleider van team Victor, hij verlaat eind van de maand de missie. Zijn vader was een week op visite in Tyre om te zien waar zoonlief het afgelopen jaar had geleefd en gewerkt.
De avond afgesloten met een shisha in het appartement van Raul en zijn gezin.
Zaterdag (het lijkt wel Nederland) mij gestort op de was en de boodschappen :-)

Allemaal vanuit Tyre weer goede weken toegewenst, bedankt voor de reacties op de site!!

  • 14 April 2014 - 11:16

    Bert Aalberts:

    Beste Carel,

    Een berichtje van uit Amersfoort (Hoogland) van Bert Aalberts. Mijn vrouw Tonny en ik zijn twee weken terug (het was toen prachtig) weer in Nederland met temperaturen omstreeks de 20 graden (niets vergeleken met waar jij nu zit) met de caravan naar Ootmarsum geweest. Een prachtig niet verkavelt gebied op een stuwwal uit de ijstijd met daar door heer kleine beekjes. We hebben daar rondgefietst en genoten van de gastvrijheid en de natuur.

    Verleden week ben ik naar de oprichting van de Loge Salomo in het leerhotel geweest. Een mooi rituaal maar er zaten elementen in die mij niet zo bevielen. Het zal mijn kritisch oog wel zijn. B.v. aan de eerwaarde grootmeester moest tot 2 maal toe een geschenk worden aangeboden voordat hij bereid was de nieuw op te richten loge te steunen en de nieuw aan te stellen V:. Mr:. (Jaap Schenk) te ontvangen om hem de versierselen om te hangen. Toen dat eindelijk gelukt was liety het verdere rituaal weer zoals we dat gewend zijn. De rest van de week hebben we onze kleinzoon van 2.5 jaar op bezoek gehad, omdat zijn moeder en onze dochter het druk had met haar werk. Leuk zo'n ventje dat nog zo spontaan is en voor alles en nog wat open staat. We hebben een abonnement op de dierentuin genomen en zijn daar 3 maal met hem heen geweest.

    Jij hebt het daar wel naar je zin begrijp ik uit je verhaal en de bijgevoegde foto's (bij golven is het zo dat oefening de kunst baart). Ik zelf kan er ook niets van. Het is aan mij dus ook niet besteed. Ik hoop dat je daar een goede en nuttige tijd zult doorbrengen. Want er zijn op dit moment toch wel veel regio's waar er een stammenstrijd heerst, zoals in Sirie, Libie, De Oekraine, en in de binnenlanden van Afrka. Dachten we het wordt nu eindelijk eens rustig (Europa met de IRA en de Basken), dan laait het geweld elders weer op. Ik denk dat het alles te maken heeft met het ontbreken eerste 4 voorwaarden, zoals Maslow die in zijn piramide beschreven heeft.

    Het ga je goed,
    En een behouden thuiskomst in het vaderland.


  • 16 April 2014 - 09:24

    Rineke:

    Lieve Carel,
    Mooie foto's. Je houdt ons goed op de hoogte van de omgeving en je bezigheden.
    Op de fiets door Tel Aviv een belevenis. Zo kun je een stad goed verkennen.

    Golfen met mooi weer erbij lijkt me ook niet verkeerd.
    Het is een gebied boordevol geschiedenis, getuige de archeologische plaatsen.
    Jammer dat het daar zo'n kruidvat is, het is van belang daar nu de vrede te bewaren
    Je bent druk,druk, maar gezond. Af en toe Green Hill bestormen is goed voor je conditie
    Ook ik zit niet stil.
    Genoten van de bloesems in de Betuwe en de bollen in de noord-oost polder.
    Met pasen naar Elsbeth.
    De fietsclub start weer en de wandeltochten en het bridgen staan elke week op het programma

    Af en toe een beetje poetsen.

    Ik hoop je zondag 27 april nog even te "zien".

    Daarna ben ik 3 mei pas weer "aanspreekbaar",maar dan ben jij weer op pad.
    We zien wel, een mailtje sturen kan altijd. Je hoort weer van mij
    Maak er elke dag het beste van,
    Liefs,
    Mutti

  • 16 April 2014 - 19:44

    Arco:

    My god.........jij hoeft je niet te vervelen. Ben overigens nog geen info mbt een evt link met een ander broederschap tegengekomen...;) Afijn, rustig aan...succes met het steeds warmer wordende weer en we gaan elkaar spreken...;) Arco

  • 21 April 2014 - 11:15

    Danielle H:

    Wat een fantastische site om zo je belevenissen te volgen. Ik zie wel dat je je nog hebt beperkt bij het sporten tot golfen en fietsen in een prachtige omgeving en het vechten met krokodillen bij het zwembad (nog) niet aan de orde zijn ;)).Zo te lezen heb je het super druk, maar je maakt wel deel uit van een heel interessant proces! Veel succes!

  • 23 April 2014 - 13:29

    Eric L JcV:

    Hey Carel,

    Mooi reisverslag. Wat een wereldbaan heb jij ! Je kijkt trouwens wel streng op je profielfoto. maar dat zal door de zon komen denk ik, ha ha ha.
    Hartelijke groet uit Amersfoort.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carel

Een jaar werken voor de UN en leven in Libanon

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 9187

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 24 Februari 2015

Libanon en omstreken 2014-2015

Landen bezocht: