(Op weg naar) Kerst en de jaarwisseling - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu (Op weg naar) Kerst en de jaarwisseling - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu

(Op weg naar) Kerst en de jaarwisseling

Door: Carel

Blijf op de hoogte en volg Carel

27 December 2014 | Libanon, Tyrus

2014 is bijna ten einde, op de patrouillebasissen Kerst gevierd en over een paar dagen wordt 14->15. Wat ook betekend dat ik alweer bijna 11 maanden in Libanon ben, time is flying………….. :-)
Een echte terugblik bewaar ik voor het einde van de missie, zal me nu eerst ‘werpen’ op de afgelopen drie weken.

Maandag 8 december nam ik afscheid van mijn Noorse UNMO die er helaas niet in geslaagd was te voldoen aan de eisen om een senior UNMO te worden. In plaats van na 12 vertrok hij na 4 maanden. Ik had zijn repatriëring geadviseerd aan HQ UNTSO, het advies was zowel daar als in New York overgenomen en dan gaat het snel. De beoordeling die ik doorsprak was er dan ook één waarvan de waarderingen voor de beoordelingscriteria van het papier afvielen, alleen dit keer aan de verkeerde kant. Hoewel het natuurlijk geen doel op zich was, was het voor alle UNMO’s goed om te realiseren dat het voldoen aan de eisen om senior te worden, randvoorwaardelijk is om in de missie te kunnen blijven.

Dinsdag had mijn Administrative Officer (Manoj) een lunch barbecue georganiseerd voor al het personeel van OGL en een aantal helden van UNIFIL waarmee de logistieke staf veel contacten heeft. De barbecue begon na de besprekingen in de ochtend en was, ondanks een klein buitje, bijzonder geslaagd. Het was ook goed om te zien dat alles rond half drie weer volledig opgeruimd was :-)
Mijn nieuwe plaatsvervanger, Marc en Chief Operations Officer, Iain starten op dinsdag hun inwerkprogramma samen met hun voorgangers Cameron en Ashley. Iain meteen meegnomen naar een wekelijkse bijeenkomst in UNIFIL, dat was een goede vuurdoop :-)

Eén van de eerste beslissingen van de recent samengestelde Belgische regering was het terugtrekken van de Belgische bijdrage uit UNIFIL. Daar lieten ze ook geen gras overgroeien, voor de Kerst moesten alle militairen vertrokken zijn. De terugtrekking kreeg de nodige aandacht in de Libanese nationale pers en ook de UNIFIL baas was niet blij verrast. Ondanks dat ging het door en was er een sluitingsceremonie waarbij, o.l.v. de Minister van Defensie en Sport, een enorme Belgische delegatie aanwezig was. Naast de vaste kamer commissie voor Defensie en een groot aantal journalisten was er een (indrukwekkend) aantal landmacht driesterren generaals aanwezig. Je moet natuurlijk absoluut zeker stellen dat de sluiting echt doorgaat :-) De ceremonie werd afgesloten door een schenking van een personenvervoer busje aan een lokaal weeshuis dat al jaren door België gesponsord wordt. Als dank voor de ondersteuning werd er door een aantal meisjes uit het weeshuis een mooie traditioneel Libanese dans opgevoerd.

Donderdag werd OGL weer versterkt met een zestal nieuwe UNMO’s. Drie Australiërs, een Ier, een Zwitser en een Chinees. Zoals altijd staat de eerste avond voor de nieuwkomers maar ook vertrekkers in het teken van de Hails and Farewells. Dit keer was het een extra feestelijke, de bijeenkomst stond namelijk in het teken van Kerst en de jaarafsluiting. Het restaurant in het Tyre Resthouse was dan ook afgehuurd en we konden daar genieten van een voortreffelijke kerstmaaltijd. Zelf kon ik mij daarbij, naast de speeches voor een tweetal vertrekkers, helemaal uitleven op mijn eindejaarsspeech, die goed ontvangen werd :-) Met een kleine 100 gasten was het een gezellige en geslaagde avond.

Aan het eind van de week afscheid genomen van en de beoordeling doorgesproken met Ashley Lenard, de vertrekkende Chief Operations Officer. Ash had op perfecte wijze inhoud gegeven aan zijn verschillende functies het afgelopen jaar en hoewel hij er naar uitkeek om te vertrekken naar down under, had hij het ook niet erg gevonden om na de kerst weer terug te keren naar OGL :-)

Met Marc, mijn nieuwe plaatsvervanger, in het weekend op bezoek geweest bij patrouillebasis Oost. Met Zwitserse precisie wist hij ons op de juiste plaats van bestemming te laten landen :-) Na aankomst eerst van een Agilla genoten en aansluitend een goede maaltijd bij team X-Ray. De volgende dag ging ik op pad met een patrouille van team X-Ray, de eerste bestemming was het Indonesische bataljon, waar de teamleider een voorlichting zou geven over het werk van het team. Dit omdat het bataljon en team X-Ray in hetzelfde gebied actief zijn. De voorlichting was voor de nieuwe lichting officieren een (kleine) uitdaging. Ze waren namelijk ’s nachts om 2 uur gearriveerd in Beiroet en hadden daardoor nog ‘ietwat’ last van een jetlag :-)
Op de terugweg nog even een bakje Libanese koffie gedronken in het huis van de liaison assistent Mohammed. Ik had het een paar maanden geleden ook al eens gezien, het was nu echter afgebouwd en ik moet zeggen een (voor Nederlandse begrippen) paleisje.

Zondag op pad met team Sierra. Ik had de sleutel van de auto nodig en ging die even halen bij het andere team waar Marc ontbeet. Zoiets moet ik met beleid doen want ik had mijn neus nog niet om de deur van de ‘ontbijtkamer’ gestoken of het hele gezelschap ging staan om mij welkom te heten :-)
Tijdens de patrouille een bezoek gebracht aan een Mukthar. Dergelijke bezoeken zijn altijd interessant en leerzaam. Een Mukthar wordt gekozen voor een periode van 6 jaar en is de autoriteit die geboortes en overlijdens vastgelegd, maar ook het burgerlijk huwelijk formeel bekrachtigt en degene die bijv. verkoopaktes mede moet ondertekenen. Elke plaats heeft daarnaast ook een Mayor, die ook voor 6 jaar wordt gekozen, zijn verantwoordelijkheden zijn vooral gericht op de infrastructuur, waarbij de grootste topics hier wegen, water en elektriciteit zijn.

Op 17 december werd ik na de morning brief voor de FC verrast met een groot kerstpakket dat voor mij bezorgt was in mijn HQ. Het bleek een kerstgeschenk + wens te zijn van de commandant van het Libanese leger generaal Jean Kahwaji. De chocola gedeeld met iedereen in OGL, want tegen een dergelijke hoeveelheid helpt zelfs het frequent oprennen van Green Hill niet :-)
Aansluitend de commando-overdracht van het Indonesische contingent bijgewoond die afgesloten werd met een prima lunch. De dag erna kreeg ik als afscheidgeschenk nog een mooi Indonesische blouse uitgereikt :-)
Op donderdag zou Marc vertrekken voor verlof met kerst die hij zou doorbrengen met zijn familie in Egypte. Om dat feit te vieren nodigde hij Iain en mij ’s avonds uit in Tavolino een bar vlak naast mijn appartement. Ik was er nog nooit geweest, zeg maar een gemiste kans, het is een erg leuke kleine uitspanning met prima wijn en een goede Agila :-)

Donderdagavond werd ik verrast met een mail uit Nieuw Zeeland van mijn opvolgster (Ruth Putze). Ik had via mijn Nieuwe Zeelandse connecties al e-mailadressen van haar gekregen en natuurlijk mails gestuurd. Daar geen reactie op gehad wat mij wat verbaasde, de verbazing was bij het ontvangen van de mail van Ruth meteen over. De mailadressen die ik had gekregen bleken namelijk net niet helemaal goed :-)

Vrijdag vond de laatste COS meeting plaats van 2014. Dat was voor de COS (een Franse Brigadegeneraal, Eric Hautecloque-Raysz) reden om een aangeklede lunch te organiseren.
De lunch werd gehouden de Franse uitspanning in Naquora, Champs Elysee. Het was een erg gezellige bijeenkomst met goed eten en een prima glas wijn. Laatste was dan ook reden om ’s middag nog maar even Green Hill (voor de derde keer die week) op te hollen :-)

Het weekend voor de verandering eens niet op pad. De zaterdag gebruikt voor wat huishoudelijke klusjes en ’s avonds genoten van een heerlijke Libanese maaltijd in Salinas. Aansluitend de week nog even geëvalueerd met een select gezelschap in Tavolino. Het was goed dat ik het zondag rustig aan kon doen :-)

De laatste dagen voor de Kerst waren echte laatste dagen voor de Kerst. Zowel in de staf van UNIFIL als in mijn observergroup maakten een hoop mensen zich gereed om het kerstverlof door te brengen op een andere plaats in de wereld. De morning brief met de FC kenmerkte zich dan ook door de aanwezigheid van een behoorlijk aantal plaatsvervangers. Natuurlijk gaat de operationele inzet gewoon door, het is dan ook niet zo dat het hier heel erg rustig wordt :-) De kerststemming zat er bij de lokale bevolking ook al goed in. Het is ook mooi om te zien dat, ongeacht de geloofsovertuiging, bijna iedereen kerst viert :-)

Van Rana kreeg ik tussendoor mijn uitcheck pakket, ze was er helemaal beduusd van dat mijn vertrek nu toch wel heel rap naderbij komt.

Jaarlijks worden door de Secretaris Generaal van de UN thema’s vastgesteld, waarvan het de bedoeling is dat die doorgesproken/behandeld worden met al het (internationale) civiele UN personeel. De UNMO’s, al dragen ze een uniform, behoren ook tot die categorie. Het thema was dit jaar ‘Respect and Tolerance’; een interessant thema dat ik in een workshop vorm heb gedeeld met mijn staf en dat elk team in een vergelijkbare sessie behandeld op de patrouillebasis.

Woensdagavond met Iain op pad naar patrouillebasis West om daar de kerstavond door te brengen. De teams hadden een prima aperitief geregeld en rond een uur of zeven gingen we op pad naar Chicken Charlie, waar wederom een prima Libanees maal stond te wachten :-) Ik had waarschijnlijk iets verkeerds gegeten in de middag want mijn maag- darmstelsel was niet in voor een kerstmaal. De avond liep dus wat anders dan gepland, ik lag kort na achten op bed :-(
De volgende dag op patrouille met team Zulu, ik was inmiddels weer ‘up and running’, ’s middags gingen Iain en ik door naar de andere basis. Daar kon ik gelukkig wel genieten van een typisch Italiaans gerecht (volgens één van de nieuwe Australiërs). Dat typische werd niet door iedereen gedeeld maar het smaakte prima. Vrijdag met team Sierra op patrouille, onder andere de plaats Chebaa weer aangedaan. Die plaats ligt dicht bij de Syrische grens, de teamleider vroeg of een voetpatrouille in de stad was toegestaan, ik vond dat prima, de enige voorwaarde die ik stelde was dat ik niet op de foto wilde in een mooi oranje T-shirt :-)

Op het moment van schrijven volg ik de winterse perikelen in Nederland. Daar hier absoluut geen last van, overdag is het nog steeds heerlijk zonnig (slechts af en toe valt er een bui) en in de avond koelt het heerlijk af :-)

Nog even en het is 2015, ik ga de jaarwisseling vieren met Gonneke in Cyprus :-) Aanstaande dinsdag staat het vertrek gepland om vervolgens eind januari weer te arriveren in Libanon. Kortom de volgende update zal zo ergens eind volgende maand zijn!

Iedereen alvast een fijne jaarwisseling toegewenst en een gezond en voorspoedig 2015!

  • 27 December 2014 - 14:32

    Rineke:

    Lieve Carel,
    Weer bedankt voor je bericht. De foto's geven een extra accent aan het verhaal.
    Lekker kerstpakket en mooie kerstkaarten! Het is hier nu derde kerstdag en we hebben af en toe wat warrelende sneeuwvlokken. De Kerstdagen waren goed. Droog en vaak zon.
    Het volgende hoogtepunt is Oudjaar en dat vieren jullie op Cyprus en ik met mijn bridgepartner en een bevriend echtpaar in Almelo. Er zal dus ook nog wel een kaartje worden gelegd.
    Vanavond probeer ik even te contacten via Skype.
    Morgen naar het Openluchtmuseum in Arnhem met Elsbeth en de kindertjes.
    Lieve Carel, groetjes en alvast een mooie verloftijd gewenst.
    Tot ziens,
    Mam


  • 30 December 2014 - 08:59

    Marcel Jansen:

    Hoi Carel,

    Ik wil je veel plezier en een goed uiteinde op Cyprus wensen!

    Groet Marcel

  • 21 Januari 2015 - 17:46

    Ankje:

    hi Carel,
    zo! ik heb ff wat bij te lezen ;-) Als ik alles zo bekijk heb je het volgens mij wel goed naar je zin. Ik hoop dat je goed verlof hebt (gehad)? Hier gaat alles z'n gangetje, je zult het vanaf een afstandje wel een beetje volgen schat ik zo in... Wanneer kom je weer terug? Succes!
    greets,
    Ankje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carel

Een jaar werken voor de UN en leven in Libanon

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 9118

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 24 Februari 2015

Libanon en omstreken 2014-2015

Landen bezocht: