Van Ashura tot Chebaa - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu Van Ashura tot Chebaa - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu

Van Ashura tot Chebaa

Door: Carel

Blijf op de hoogte en volg Carel

22 November 2014 | Libanon, Tyrus

Time is flying……………. hoogste tijd voor weer een update van mijn site. Maandag 3 en dinsdagmorgen 4 november namen dit jaar een bijzondere plek in, het was namelijk de afsluiting van de elfdaagse rouwperiode in de maand Moeharram, waarin de martelaarsdood in 680 van Imam Hoessein wordt herdacht. In Zuid Libanon is het merendeel van de bevolking Sjiiet, het werd hier dan ook uitgebreid gevierd. In Tyre gebeurde dat met een bijeenkomst van Hezbollah en Amal (op twee verschillende plekken in de stad) op dinsdag. De veiligheidsmaatregelen waren enorm, straten werden afgezet met vrachtwagens (ter voorkoming van (zelfmoord) aanslagen) en er was veel bewaking op de been. Op maandagavond moest ik een behoorlijk stuk omrijden om bij mijn appartement te komen omdat een groot deel van de binnenstad was afgesloten en ik in het christelijke gedeelte woon van Tyre, dat op een soort schiereiland ligt. Een erg vriendelijke soldaat van de LAF wenste me, met een glimlach, veel succes toe toen ik hem uitlegde waar ik heen moest. Op dinsdag, ik was er overigens al voor gewaarschuwd door mijn veiligheidsofficier, werd de noodzaak voor succes volledig duidelijk. Ik kon met mijn auto de wijk niet meer uit omdat alles afgesloten was. Daarop maar besloten te wandelen naar een verzamelpunt. Het lukte me om een heel eind door Tyre te lopen via zwaar bewaakte posten. Uiteindelijk sloeg echter de wet van Murphy toe, mij werd geadviseerd niet verder te gaan omdat de demonstraties zouden starten, het werd een dagje in mijn appartement…………. De viering verliep zonder incidenten en het was verrassend te zien hoe snel en efficiënt de stad weer werd vrijgemaakt van versperringen na afloop van de viering.

Aan het eind van de week stond er weer een bezoek gepland aan Jeruzalem. Ik ging Pieter, de laatste UNMO van 2014, verwelkomen en ‘ineten’. De gewelddadigheden die al enkele weken plaatsvinden in Jeruzalem waren duidelijk te merken. Niet door een hoop zichtbare activiteiten maar meer door de ‘rust’; op vrijdagavond reed ik via de ‘60’ Jeruzalem binnen, normaal een drukke weg, nu nagenoeg helemaal leeg. Ik had mijn hotel weer geboekt in Oost Jeruzalem (Arabische gedeelte) dit vanwege de prima service, het goede ontbijt, de fijne kamer en last but not least de uitgebreide keuze in Agila’s. De avond ben ik dan ook gestart met een frisse lemon-mint combinatie :-) Terwijl ik tevreden aan de waterpijp lurkte vroeg één van de gasten aan de ober wat dat lawaai buiten toch was. De man zei ter geruststelling ‘vuurwerk’, het bleken de rellen te zijn die op enkele minuten van het hotel plaatsvonden………………….. Behalve wat lawaai heb ik er overigens niets van gemerkt :-)

Op zaterdag naar het Eldan hotel gewandeld waar Pieter was ondergebracht. Nog even overwogen een taxi te nemen vanwege de veiligheidssituatie, het was echter erg mooi weer en er waren een hoop normale activiteiten op straat. Dus besloten om gewoon heen en later in de avond ook terug te wandelen. Met Pieter in het Old Railway Station genoten van een aperitief en aansluitend van de maaltijd in de German Colony. Op een dag als die zaterdag kom ik er ook achter dat ‘tradities’ starten maar ook eindig zijn. Dit was de laatste UNMO van 2014 en de eerstvolgende komt pas in 2015 na mijn vertrek uit de missie………… Begin hier voor UN begrippen dan ook al een aardige veteraan te worden, met de laatste tijd ook regelmatig de vraag wat ga je na de missie doen (geen idee :-)), het moet niet gekker worden ik heb nog drie maanden te gaan :-)

Maandagmorgen werd ik door mijn plaatsvervanger geïnformeerd dat een Noorse UNMO voor de tweede keer er niet in geslaagd was de eindtest te halen om senior UNMO te worden. Het halen van die test is een voorwaarde om hier te mogen blijven werken. Het niet halen is dan ook een reden voor repatriëring. Voordat ik allerlei repatriëringbewegingen opstartte, eerst dinsdag zelf gesproken met de UNMO en degene die de testen hadden afgenomen. De UNMO gaf aan dat hij met een weekje extra training zeker de test zou halen. Hem die derde kans geboden. Zonder op de feiten voor uit te willen lopen………… hij heeft uiteindelijk de test niet gehaald en de repatriëring is opgestart. Het bleek voor een aantal UNMO’s in OGL toch wel een verassing, er heerste een beetje het idee dat uiteindelijk iedereen de test wel zou halen………………… zo zie je maar weer het kan verkeren.

Aan het eind van de week arriveerde de plaatsvervangend commandant (DCOS) van UNTSO. Samen met Einar ging ik in het weekend op pad met mijn teams. Vrijdagmiddag eerst op de thee geweest bij de plaatsvervangend commandant van UNIFIL en de Chief of Staff (COS). Daar met z’n allen weer even bevestigd dat de samenwerking prima gaat :-) Na terugkeer in mijn HQ gaf Kevin (één van mijn stafofficieren) zijn erg sprekende presentatie over de oorlog in 2006. Kevin was toen ook werkzaam in OGL en heeft alles ‘live’ meegemaakt. De presentatie is heel goed om je weer even bewust te maken van het feit dat de oorlog in 2006 tussen Israel en Libanon startte aan het eind van een zonnige ochtend, zonder dat iemand daar van te voren op verdacht was………
’s Avonds op patrouille bases Oost een prima, door een Italiaan bereidde, maaltijd genoten en goed met iedereen kunnen bijpraten. Tevens van één van de Nieuw Zeelandse UNMO’s, de naam en het mailadres gekregen van mijn opvolgster gekregen. De Nationale kanalen bleken in dit geval sneller te werken dan de UN :-) En ja time is flying……………………. :-)

Op zaterdag met team Sierra op patrouille gegaan in het meest Oostelijke gedeelte van het operatiegebied dat dicht tegen de Syrische grens ligt. Om het maar zo te zeggen, je bent dan slechts een paar kilometers verwijderd van de ‘bad guys’. Erg interessante patrouille, waarbij we door het dorp Chebaa zijn gereden waar in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw Yasser Arafat woonde, het huis is nog steeds prima te herkennen, dit omdat het later een (blauw geschilderde) post van de UN werd, die overigens nu niet meer in gebruik is. Aan het eind van de dag op patrouille basis West genoten van perfect Argentijns gebarbecued vlees met heerlijk salades. Aansluitend de dag afgesloten in het restaurant van ‘Chicken Charlie’ onder het genot van een Agila en een prima wijn van het wijnlandgoed Kefraya in Zuid Libanon :-)
Zondag de patrouilles tegen drie uur afgerond, waarna Einar weer spoorslags door moest naar Jeruzalem.

Maandag met Benedict en Matti de eindbeoordeling doorgenomen. Benedict was sinds juli mijn informatie officier geweest en Matti sinds april mijn personeelsofficier. Door Matti nog verrast met een mooi boek over Finland en een fles wijn :-)

Dinsdag door Neeraj Singh uitgenodigd voor een goede lunch. Hij is in de race voor de baan van Special Advisor (hoogste burgerbaan) in UNTSO, ik had hem wat achtergrondinformatie verschaft en een gelegenheid om met de baas van UNTSO te ontbijten. Dankbaarheid kent geen tijd, vandaar de lunch :-)

Donderdagochtend vond de dagelijkse morning brief weer plaats voor de Force Commander van UNIFIL. Ik had de dag ervoor de indruk gekregen dat hem een vraag in de mond brandde, die hij echter niet stelde. Ik had een idee waar het over zou kunnen gaan en was daarom donderdag nog net iets meer gedegen dan normaal voorbereid aanwezig. En ja, de vraag kwam precies zoals verwacht, de beantwoording liep ook prima met enige show :-), het zeventig koppig gezelschap was onder de indruk en de FC blij verrast :-) Na afloop de nodige complimenten in ontvangst mogen nemen :-)
’s Middags verzorgde ik samen met mijn Operation Officer een presentatie voor de Military and Police Advisers Community. Het was een gezelschap van militaire attachés uit New York variërend in rang van Luitenant Kolonel to Generaal Majoor die een bezoek brachten aan UNIFIL en tegelijkertijd een presentatie kregen van UNTSO en UNDOF. Alles met als doel de kennis actueel te houden. Eén van de deelnemers was een Nederlander, Rob de Rave, altijd leuk om op zo’n gelegenheid ook een landgenoot te ontmoeten :-) De presentatie gevolgd door een vragenronde verliep prima. ’s Avonds op uitnodiging van de FC het bezoek afgesloten met een gezamenlijk diner met de MPAC delegatie :-)

Vrijdag kwam de baas van UNTSO in Naquora nog even langs, hij was met een klein gezelschap op doorreis naar Beiroet en Damascus. Traditiegetrouw wordt bij een dergelijke doorreis even HQ OGL aangedaan om wat bij te praten. Dat laatste lukte prima waarna hij zich, met zijn gezelschap, verder spoedde naar Beiroet :-) De week afgesloten met een rondje hollen over Green Hill, gevolgd door een weekend zonder allerlei geplande activiteiten :-)

Iedereen weer fijne weken toegewenst, en voor de liefhebbers alvast een fijne Sinterklaasavond toegewenst :-) pas op voor de zak van zwarte Piet :-)

Lieve Rutger alvast een hele fijne verjaardag gewenst! Geniet er van, je weet maar nooit waar je volgend jaar zit :-)

IJda en Martin, veel plezier op jullie trouwdag dinsdag en aansluitende huwelijksreis :-) De vlaggenmast is nu vast en zeker het volgende hoogtepunt! Ik ben altijd bereid tot een goed advies over de soorten en maten :-)

Lex over een paar dagen alweer 5 jaar! Van harte gefeliciteerd. Fijne dag en geniet van alle cadeautjes :-)

  • 23 November 2014 - 15:06

    Rineke:

    Lieve Carel,
    Dank voor je verslag.
    Mooi dat het je goed gaat en dat je werk wordt gewaardeerd. De hoogtepunten uit het familieleven houd je ook goed bij.
    Ik heb een intensief weekend gehad bij Elsbeth. Het kleine volkje is in sinterklaasstemming.
    De spanning is merkbaar. Schoen gezet.
    Het geloof is (nog) onvoorwaardelijk. Nog even genieten en dan wordt het lootjestrekken.
    Hoop je vanavond te spreken,
    Liefs mam

  • 24 November 2014 - 21:28

    Marcel Jansen:

    Hey Carel,

    Goed weer je update van de laatste weken te lezen. Erg jammer dat ik je niet heb kunnen ontmoeten in Jeruzalem, maar goed te lezen dat Pieter gearriveerd is.

    Take Care!

    Vr gr Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carel

Een jaar werken voor de UN en leven in Libanon

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 9179

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 24 Februari 2015

Libanon en omstreken 2014-2015

Landen bezocht: