Weer terug op honk - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu Weer terug op honk - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu

Weer terug op honk

Door: Carel

Blijf op de hoogte en volg Carel

18 Oktober 2014 | Libanon, Tyrus

De laatste update is alweer een maand geleden. In de tussentijd ben ik op verlof geweest en inmiddels weer terug op honk. Tijd dus voor een actualisatie! Die start een maand geleden……

De verlofreis naar Nederland verliep voorspoedig. Om 12u ’s avonds door Ali Sr., één van mijn liaison assistenten, opgehaald in Tyre. Ali had helemaal begrepen dat ik niet met ware doodsverachting (zoals de vorige keer met Hassan) naar Beiroet gesjeesd wilde worden. Hij reed rustig, we hadden een goed gesprek en de muziek was niet alleen maar Habibi, Habibi enz. :-)
Het was natuurlijk weer heerlijk om door Gonneke van het vliegveld gehaald te worden :-) Het weer was prima, op de terugweg naar Amersfoort nog even lekker geluncht. Wat er precies mis ging weet ik niet, mogelijk het eten van Alitalia, ’s avonds was in ieder geval mijn maag geheel van slag………..
Zaterdag gelukkig weer langzaam maar zeker ‘up and running’.
De vakantie was genieten, een lang weekend met Gonneke naar Slenaken geweest in een goed hotel met heerlijk eten. Daarnaast de (klein)kinderen en ouders bezocht. Kortom een prima verlof in Nederland, waarbij zelfs het weer goed meewerkte :-)

Op 8 oktober weer retour naar Libanon. Ik vloog weer met Alitalia en kwam dit keer gelukkig zonder een verwarde maag aan, maar wel met een uur onduidelijke vertraging. Verwarring was er wel op het vliegveld in Rome (waar ik een tussenstop maakte). Ze hebben daar geen ‘last’ van goede bewegwijzering en van de klantvriendelijkheid raak je ook niet onder de indruk. In Beiroet werd ik opgewacht door de broer van Ali Sr., Nasser. Hij had gelukkig dezelfde rijstijl, daarnaast in opdracht van Ali de auto gewassen voor hij mij ophaalde, de Chief moet immers netjes vervoerd worden :-) Ali bleek er niet te zijn vanwege een motorongeluk, waarbij hij flink over de straat was geschuurd. Gelukkig droeg hij wel een helm, gisteren hem ontmoet, hij was weer behoorlijk aan de beterende hand.

De eerste dag in Naquora was er één van een heleboel informatie krijgen. Het was ook leuk weer enthousiast ontvangen te worden bij de dagelijkse Morning Brief voor de Force Commander.

Vrijdag direct weer op pad. Wederom naar Jeruzalem om en nieuwe UNMO welkom te heten. Daarnaast ook om op het hoofdkwartier een aardig pakket dollars op te halen voor het welzijnsfonds van OGL. De nieuwe UNMO was Pieter, hij vervangt Marcel die helaas vanwege medische redenen niet kan komen. De voorbereidingstijd was voor Pieter, de UN en Nederland kort. De wet van Murphy sloeg dan ook op het laatste moment genadeloos toe. Hij kon niet tijdig een visum krijgen en daarmee dus niet inroteren………… Mijn weekend moest daarmee dan ook wat aangepast worden. Dat lukte aardig, de eerste avond met de plaatsvervangend baas van UNTSO en de personeelsofficier van de UNTSO de wekelijkse vrijdagmiddag en avond borrel van het hoofdkwartier bijgewoond. Aansluitend nog even een glas en een Agila genuttigd in de Arabische wijk van Jeruzalem, waar mijn hotel toevallig ook was. Moet zeggen we hebben ons prima vermaakt :-)
Zaterdag een wandeling door de stad gemaakt. Er waren een hoop activiteiten en het krioelde van de orthodoxe Joden ondermeer omdat het Loofhuttenfeest werd gevierd.
Zondag door Wim bij het hotel opgehaald, vervolgens liet hij mij Ramallah zien. Hij woont daar, zijn werkplek is in Jericho. Een bezoek gebracht aan het graf van Yassar Arafat, erg interessant te zien hoe zijn graf gebouwd is met stenen die een gelijkenis tonen met die op de tempelberg. Het is dan ook de bedoeling dat hij daar ooit wordt herbegraven. Aansluitend door naar zijn appartement waar hij samen met Alex woont die ook voor USSC werkt. Na een Hollands bakje koffie met een lekkere rijstevlaai, met Wim naar Jericho gereden. De route heeft fantastisch mooie vergezichten op de Jordaanvallei. In Jericho de boom bezocht waarin de rijke tollenaar Zacheüs in zou hebben gezeten toen Jezus de stad bezocht. Dat de stad mogelijk al 10.000 jaar oud is en daarmee de oudste van de wereld wordt ook niet geheim gehouden. Na het bezoek weer teruggaan naar Ramallah, waar Alex voor het eten gezorgd had en ik mocht genieten van een heerlijke Palestijnse wijn :-) ’s Avonds na een prima geslaagde dag weer door Wim naar mijn hotel gebracht.

Dinsdag weer op pad naar Naquora. De temperatuur is hier ’s avonds gedaald naar een heerlijke 21 graden in plaats van 28 wat het een stuk prettiger maakt. Overdag is het rond de 29, wat het ook prima toeven is. De dag was een aaneenschakeling van vergaderingen die varieerde van ‘face to face’ tot videoconferentie. Ook maakte ik kennis met mijn nieuwe (tijdelijke) administrative officer, Minoy. Het is een Indiër die Elizabeth vervangt die van haar tijdelijke werkplek binnen OPCW in Damascus, was doorgezonden naar Ghana om daar een bijdrage te leveren aan UN ‘missie’ die Ebola tracht te bestrijden. De eerste indruk van Minoy was prima, na een verlofperiode in India, gaat hij begin november starten. Aan het eind van de dag, samen met Ash (mijn COO) het nieuwe plaatvervangend hoofd van de UNIFIL missie voorgelicht over de bijdrage die OGL levert. De man is zeer ervaren, en heeft zijn ‘roots’ in Pakistan.

De rest van de week stond behoorlijk in het teken van de Military Capacity Study (MCS). Voor de MCS komt eind oktober een team uit New York naar Naquora. De uitkomsten van de studie zullen impact hebben op de omvang en samenstelling van UNIFIL. Hoewel OGL niet een eenheid van UNIFIL is, worden we wel betrokken in de studie. Dit met name om te kijken of onze capaciteit zo optimaal mogelijk is ingezet. Ook was ik uitgenodigd voor de medaille parade van Ghanbat en de commando-overdracht van Italair. Daar natuurlijk acte de presence gegeven en genoten van mooie ceremonies en goede lunches.

Dit keer op vrijdag de Hails and Farewells gehouden. Donderdag kon er namelijk niet gecrost worden van Israel naar Libanon vanwege Joodse feestdagen. De H&F werd gezamenlijk gehouden met een partijtje dat UNIFIL eens per maand houdt op vrijdag, aan belangstelling dus geen gebrek :-) OGL mocht de eerste Fiji-er van de UNTSO missie welkom heten. Daarmee is het aantal verschillende nationaliteiten binnen mijn observer group gestegen tot 24 :-)

Zaterdagochtend samen met Martin McGrath, de Chief van de Liaison Office Beirut, en mijn personeelsofficier Matti de medailleparade van het gecombineerde Fins en Ierse bataljon bezocht. Matti wist de kortste weg…………………….. wat hebben wij veel gezien :-) Wat te laat gearriveerd maar gelukkig kon dat redelijk onopvallend :-)

Alle lezers weer fijne weken toegewenst!

Ik wil hier de collega’s van staf PLC bedanken voor het trouw toesturen van kaartjes. Altijd leuk! In dit geval is bijzondere dank voor Willeke zeker op zijn plaats :-) Blijven genieten van het nummer van Emili Sande!

Cecile en Florian alvast gefeliciteerd met het binnenkort bereiken van de mooie leeftijd van 15 jaar!

Lieve Barbara, voor jou duurt het nog iets langer, maar omdat de volgende ‘uitgave’ van dit feuilleton zeer waarschijnlijk pas na je verjaardag is, nu ook alvast gefeliciteerd met je 26ste verjaardag! Dikke knuffel uit Libanon van je vadertje :-)

• 18 Oktober 2014 - 21:03

Rineke:

Lieve Carel,
    Wat een leuk vervolg van ons skype gesprek van vanavond.
    Je bericht kwam er achteraan.
    Nu weer helemaal " bij".
    Ook vanuit Andorra is de verbinding met Tyre prima.
    Volgende week weer "gewoon" vanuit Nederland contacten.
    Nogmaals een goede week gewenst en tot horens en ziens,
    Liefs, mutti

• 19 Oktober 2014 - 16:18

Marcel Jansen:

Hey Carel,

Goed te lezen dat je een prima verlof hebt gehad.

Mooie update en het had dus Libanon geworden voor mij............Tja helaas.
    Mijn vervolg afspraak in t UMC is op 30 oktober. Hopelijk worden daar vele vragen beantwoordt.

Take Care en zorg goed voor Pieter!

Vr gr Marcel

• 20 Oktober 2014 - 19:53

Arco:

Ha die Carel,

alles gaat goed met jou....en dan gaat ook alles goed met ons. Uiteraard valt er heel veel te vertellen...maar dat ga ik lekker niet doen. Maar ook hier is weer van alles aan de hand. Zo zijn we wederom aan de vooravond van een reorg, lopen we tegen een en dezelfde probleempjes aan, wisselt er regelmatig wat personeel en mis je daardoor heel erg veel. Kortom...je komt straks terug in een andere KL....;) Ook PLC is dan echt anders.......hahaha Ok dan..ik ga voor de buis hangen....was even een snelle reactie...;)

groetjes, Arco