En route - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu En route - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu

En route

Door: Carel

Blijf op de hoogte en volg Carel

13 Mei 2014 | Libanon, Tyrus

Op zondag 27 april moest ik vroeg uit de veren. Ik was die dag uitgenodigd bij de ‘opening’ van een school en het ‘bezichtigen’ van een ziekenhuis in aanbouw. Beide activiteiten werden en worden gesponsord door de EU. De EU ambassadrice voor Libanon (Angelina Eichhorst) was dan ook een prominente gast, samen met Nederlandse en Duitse ambassadeur. Daarnaast was de waarnemend commandant UNIFIL, waren er een hoop hoge afgevaardigden van het Libansese leger en burger autoriteiten aanwezig. Kortom aan belangstelling geen gebrek :-) Samen met mijn plaatsvervanger (Jon) en een liaison assistent de bijeenkomsten bijgewoond, en genoten als ‘guest of honor’ van een heerlijke Libanese lunch. Op de terugweg nog even een stop gemaakt bij een Colombiaanse verkoper van shisha’s. Volgens Jon de beste in Libanon. In ieder geval had hij een behoorlijke variëteit (zie de foto met de liaison assistent). Op de terugweg nog even gestopt bij de graftombe van koning Hiram die leefde in de tijd van koning Salomo.

Op maandag met Tim op pad gegaan naar Jeruzalem. De halfjaarlijkse operationele conferentie en de bijeenkomst met de nationale seniors werd daar namelijk gehouden. Ik moest bij alle twee van de partij zijn en Tim bij de eerste. Vol goede moet en met een volle tank de bestandlijn tussen Libanon en Israel overgestoken. De tank was handig want voordat we in ons hotel in Jeruzalem (The little house in Bakah) waren, hadden we een hoop, vaak meerdere keren dezelfde delen van Jeruzalem gezien :-) De maaltijd in de German Colony (een aanrader!) maakte de tocht weer helemaal goed.

Voordat we dinsdag aan de slag gingen met de conferentie hadden eerst de chiefs nog een gesprek met het internal review team van DPKO. Ik had dat al uitgebreid gedaan in Naquora, de collega’s van Observer Group Golan (OGG) nog niet, dus zij werden vooral ‘ondervraagd’. Bij het vertrek bleek ik in ieder geval al dusdanig ‘on speaking terms’ te zijn met de voorzitster dat we, op haar verzoek, gestopt zijn met ‘utoyeren’ en ik haar Izumi mag noemen :-)
De rest van de dag een groot aantal operationele onderwerpen besproken en werd ik in de gelegenheid gesteld om, al zeg ik het zelf, een mooie presentatie te mogen houden over OGL. ’s Avonds met de een deel van de HQ staf weer de German Colony opgezocht en wederom heerlijk gegeten met natuurlijk een uitstekend glas wijn uit Noord Israel!

Woensdag eindigde de conferentie om drie uur. Aansluitend startte het vervolg met de nationale seniors met een goede maaltijd en een shisha, dat laatste gezamenlijk met de DCOS, in de tuin van het hoofdkwartier (HQ). De volgende dag een hoop, voor de seniors, relevante zaken besproken, waarna de bijeenkomst werd afgesloten door de Head of Mission (General Finn). Na een kleine lunch weer op pad gegaan naar Naquora. We werden op de terugweg vergezeld door Martin (de nieuwe chief liaison Beirut). Martin had voorafgaand aan de conferentie zijn visum voor Israel (vanwege de eerdere staking) moeten laten maken in Amman (Jordanië). Hij had in een korte tijd dus al een hoop van het Midden Oosten gezien :-)

Vrijdag een dagje ‘vrij’ genomen om wat uit te slapen en de was te doen. Beide is gelukt. ’s Avonds met Tim nog even de wetenswaardigheden van de dag doorgenomen. In het weekend een bezoek gebracht aan patrol base East. Zaterdag vroeg uit de veren om vervolgens met Tim op pad te gaan naar de patrol base. Op beide dagen met een team mee geweest op patrouille. Op zondag met team Sierra de gedenkplaats aangedaan voor de Franse UNMO die in 2005 als gevolg van een beschieting op die plek overleden is. Het was toevallige dezelfde plek waar de DCOS een aantal weken geleden zijn bril verloren was. Bij een recent zoektochtje naar de bril, had een liaison assistent niet de bril maar wel de baret van de Franse UNMO gevonden. Laat ik het zo zeggen, dat is toch best wel apart…….

Maandag was een extreem warme dag, de temperatuur was boven de 40 graden en ook ’s nachts bleef het ‘lekker’ klam. Ik had die dag een afspraak met het Israëlische leger maar die werd op het laatste moment afgezegd, hierdoor was ik mooi in de gelegenheid om wat administratieve achterstand in te lopen :-)

Dinsdag en woensdag waren weer behoorlijk volgeboekt met allerhande reguliere en minder reguliere besprekingen, tussendoor nog even de gelegenheid te baat genomen om Green Hill op te holen. Woensdagavond een afscheidsavond gehouden voor Jan in het appartement van Raul. Jan’s ‘tour of duty’ zit er binnenkort op en het is een goede traditie om op gepaste wijze afscheid te nemen. Dat lukte ook nu weer met een goede maaltijd en een afhaal Shisha :-)

Op donderdag na de Force Commanders Monthly update op pad gegaan met COS UNTSO (General Finn) naar het Finse/Ierse bataljon. Na een gesprek met de commandant van het bataljon ging de COS nog even op bezoek bij zijn Ierse ‘fellow countrymen’. Aansluitend brachten we een bliksembezoek aan patrol base West, waar de UNMO’s voor lekkere zelfgemaakte cake en koffie hadden gezorgd.

Vrijdagochtend tijdens de morning brief werden we allemaal verrast met de komst van de nieuwe plaatsvervangend UNIFIL commandant (DFC). Hij komt uit India en volgt de vorige (Ierse) DFC op die al anderhalve week geleden vertrokken is…. De opvolgplanning vraagt nog enige aandacht :-) Ook zijn informatieverstrekking biedt nog ruimte voor verbetering, hij startte drie minuten eerder met de morning brief waardoor het hele gezelschap of een beetje van slag of te laat was :-)
’s Middags op weg naar Jeruzalem. Van de 2014 lichting UNMO’s zouden er die middag drie ‘okselfris’ landen op Ben Gurion. Het leek me goed de traditie van mijn voorganger voor te zetten om met alle nieuwkomers een hapje te gaan eten. Vanuit Libanon is de tocht echter wel wat omslachtiger dan vanuit Israel en bovendien kan je de ‘grens’ op zaterdag (sabbat) niet over. Dus op vrijdagmiddag heen en zondag weer terug.
In Jeruzalem hetzelfde hotel weer geboekt als tijdens de conferentie anderhalve week eerder. Ik had zelfs dezelfde kamer :-) Omdat op sabbat, als vanzelfsprekend, niet veel restaurants open zijn en ik wel op die dag ‘moest’ eten met de UNMO’s, even een collega op het HQ geconsulteerd. Mark (hoofd personeelszaken) rade mij het old trainstation aan. Vrijdagavond de locatie getest en ja het was prima!

Op zaterdag Wander, Gillis en Jornt opgehaald bij hun hotel en van daaruit naar het old trainstation gewandeld. Met z’n allen genoten van een goed aperitief, waarbij ik natuurlijk de laatste UNTSO wetenswaardigheden vertelde. Aansluitend gegeten bij de German Colony, ik was er al eerder geweeste en ook nu was het eten weer prima :-)
Na de maaltijd weer op pad gegaan naar hotel. Het trio start op maandag met de induction course en gezien het feit dat ik in Libanon zit en zijn in Israel blijven, zullen we elkaar niet zo heel veel zien.
Zondag’s uitgeslapen, goed ontbeten en rond elf uur weer op pad naar Libanon. Ik was wat eerder (2 uur) bij de crossing dan gepland, maar omdat ze me nu aardig beginnen te kennen mocht ik door.
Na wat boodschappen gedaan te hebben een wasje gedraaid en de wekelijkse rapportage verstuurd 

Vanuit Tyre allemaal weer fijne weken toegewenst!

Myrthe van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag!!

Paula alvast gefeliciteerd met je verjaardag, 18 jaar, nu gaat het beginnen :-)

Bevorderingen gaan hier snel, zie bijgevoegde link, even doorklikken op de foto's :-)

• 14 Mei 2014 - 06:09

Arco:

Zo,zo....druk baasje. En het weer is wellicht wat warm, maar hier was het helemaal niks de afgelopen weken.....:)

• 19 Mei 2014 - 20:28

Rineke:

Leuk je belevenissen weer te lezen. Skype is een welkome aanvulling van het geschreven woord.
    Het is hier al een week prachtig weer. Daar word je vrolijk van.
    A.s. donderdag EU verkiezingen. Ik zit een dag vrijwillig opgesloten all inclusive op het stembureau, Bernard ook. Kiekn wat wot! Vrijdag t/m zondag wandelweekend in Solingen.
    Kelly gesponsort voor haar dappere klim tegen MS. Fred vergadert maar door. Nog steeds geen witte rook.
    Zit nu even op te passen in hun tuin. Mooie avond.
    Ben weer benieuwd naar jouw verhalen.Hoop zondagavond bijtijds terug te zijn uit Duitsland. Zo ja dan probeer ik nog even te skypen
    Liefs,
    Mutti

• 20 Mei 2014 - 11:19

Ben:

Mooi om al die foto's te zien.
    En zie dat je ook geniet van een paar wijntjes.

Hier is het nu ook heerlijk weer (Almelo)
    Groetjes, en tot snel.