Aan de slag - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu Aan de slag - Reisverslag uit Tyrus, Libanon van Carel Gerritsen - WaarBenJij.nu

Aan de slag

Door: Carel

Blijf op de hoogte en volg Carel

11 Maart 2014 | Libanon, Tyrus

Zondagochtend, na ietwat uitgeslapen te hebben op pad gegaan naar Naquora. Voordat ik maandag aan de slag wilde gaan eerst even het kantoor ontdaan van de, in mijn ogen onnodige, spullen. Met succes een computer en een hele hoop oud papier bij elkaar gezocht voor gedeeltelijke ‘vernietiging’. Het eindresultaat was er wat mij betreft naar, een keurig opgeruimd bureau :-)

Maandag kwam Jon (mijn deputy) met een mooi boek met daarin allerlei officiële documenten daterend vanaf 1993. Het zijn documenten zoals die van mijn commando-overdracht. Het boek een mooie plaats gegeven in mijn kantoor. De rest van de dag stond in het teken van de nodige vergaderingen.

Dinsdagochtend werden de roteerde teams gebrieft en teamleiders vergadering gehouden. ’s Middags vertrok ik met team Zulu naar patrouillebasis West. OGL bestaat uit vier teams UNMO’s: Zulu, Victor, Sierra en X-Ray. De teams werken vanuit twee patrouillebasissen (West en East) die zich op ongeveer 45 min en 2 uur bevinden vanaf het hoofdkwartier in Naquora. Woensdag en donderdag ging ik op bezoek bij Zulu en Victor om de mensen en de manier van werken beter te leren kennen. Aangekomen op de patrouillebasis gingen we eerst eten bij Chicken Charlie. CC is een leuk klein restaurantje net buiten de patrouillebasis. Genoten van een prima maaltijd, aansluitend samen met een Aussie, een Zweed en een Rus een komische film gekeken.

Woensdagochtend op pad. De dag startte met een briefing over het plan van die dag, waarbij het patrouilleplan zo was ingericht dat ik een goede indruk zou krijgen sector en het deel van de Blue Line waarvoor het team verantwoordelijk is. Aansluitend gingen we in een gepantserde Landcruiser op pad om de liaisonassistent (LA) op te halen. In totaal heeft OGL 13 LA’s. De LA’s zijn Libanesen die in Zuid Libanon wonen, bij het patrouilleren als tolk fungeren en daarnaast alle ins en outs van de sector kennen inclusief de lokale leiders. De meest ervaren LA werkt al 20 jaar voor OGL.
Tijdens de patrouille de meest relevante aspecten van de Blue Line bekeken. Daarbij over paadjes gelopen die links en rechts ‘versierd’ zijn met waarschuwingsbordjes voor mijnen. De paadjes zijn niet gevaarlijk, het zien van de bordjes en (soms ook) de mijnen is apart. De meeste mijnen zijn gelegd aan Libanese kant van de Technical Fence. Na ’s avonds teruggekeerd te zijn op de patrouillebasis, verhuisd naar team Victor. Daar had de habibi (degene die bij tourbeurt voor het eten en schoonmaken zorgt) een heerlijke maaltijd gekookt. De habibi was een Italiaan, het soort maaltijd kun je dus wel raden :-)

Donderdag met team Victor op pad. Als onderdeel van de dag een voetpatrouille gedaan over een markt en bij een lokaal koffietentje een lekker kopje Libanese koffie gedronken. Het marktbezoek van de lokale bevolking is de afgelopen maanden enorm teruggelopen. De bewaking van het Libanese leger is toegenomen. Als reden wordt ondermeer de bezorgdheid over de veiligheidssituatie aangegeven. In de praktijk is van toenemende onveiligheid echter niets te merken :-)
’s Avonds weer terug naar Tyre. Elias de huisbaas had beloofd een douchegordijn op te hangen en de wasmachine aan te sluiten op de elektriciteit. Het wanneer was ‘Insjallah’, dus ik had mijzelf niet veel illusies gemaakt :-) De inschatting bleek juist. Het goede bericht was echter wel dat, nadat ik hem gebeld had, zijn vrouw en dochter binnen 5 minuten arriveerden met een verlengsnoer en wasmiddel.

Vrijdag voor het eerst een draaginsigne uitgereikt aan een UNMO die geslaagd was voor z’n TOGL (training OGL). Een niet gering huzarenstukje dat iedere UNMO moet afleggen om senior te worden.
’s Middags arriveerde de plaatsvervangend commandant van UNTSO (DCOS) met mijn collega commandant van de observergroup Golan en twee speciale stafofficieren. Ze kwamen voor een werkbezoek waarbij tevens de mogelijk ‘relocation’ van OGL een onderwerp van gesprek was.
Samen Tim het gezelschap meegenomen naar patrouillebasis East. Op de basis ontvangen door de UNMO’s en van een goede maaltijd genoten ‘in’ een Finse sauna. Finland levert een behoorlijke bijdrage aan UNIFIL. De sauna is een traditie die ze overal mee naar toe nemen (hier door iedereen soena genoemd). Hoewel op patrouillebasis East nu geen Finnen meer werken is de sauna er nog wel en wordt die beheerd door een OGL Fin op de patrouillebasis. Het is een mooi gebouw met behalve een sauna ook een leuke keuken met een gezellig eetgedeelte. Zelf nu geen gebruik gemaakt van de sauna, iets wat ik een volgende keer echter zeker zal doen :-)

Op zaterdag met team X-ray op patrouille gegaan. Het oostelijk gedeelte van Zuid Libanon is prachtige rotsachtig en grenst aan de Golan. Op een uitkijkpunt prima over de Golan kunnen kijken. Ook een gedenkplek bezocht van een omgekomen UNMO van OGL, die in 2005 abusievelijk geraakt werd door een projectiel dat afgevuurd was door een Merkava.
’s Avonds gegeten op patrouillebasis West, wederom bij Chicken Charlie. Naast een goed voorgerecht, hoofdgerecht en een goed glas wijn uit de Bekaa valei, ook genoten van de Shisha (die hier Blieda heet). Geen zorgen ik start niet weer met roken :-)

Zondag het werkbezoek vervolgd door het gebied van patrouillebasis West. Daarbij ook de posities bezocht die mogelijk gebruikt zullen worden in geval van ‘relocation’. Insteek daarbij is dat OGL weer meer autonoom gestationeerd wordt lamgs de Blue Line. De situatie zoals die was voor 2006.
Om half drie waren we weer terug in Naquora, waarna de gasten vertrokken naar Jeruzalem en ik weer naar mijn appartement :-)

Iedereen weer een fijne week toegewenst!


Wout alsnog gefeliciteerd met je verjaardag.

Sophie ook van harte gefeliciteerd, maak er zaterdag een gezellige dag van!

Last but not least. Fred alvast zondag een fijne dag toegewenst. En ja, het is de verkeerde kant van de 40 . Uit ervaring weet ik dat je er niets van voelt of in ieder geval het snel vergeet :-)

  • 11 Maart 2014 - 19:37

    Sophie:

    Dankjewel Carel! En bedankt voor je cadeau!
    En het gaat weer helemaal goed met me, ik knap steeds verder op en ik ben maandag weer thuis gekomen uit het ziekenhuis. Maar dat zul je wel van Gonneke hebben gehoord.
    Mooi uitzicht heb je, wow! Succes groetjes Sophie en de andere dames

  • 11 Maart 2014 - 20:45

    Rivka Albek:

    HA die carel,

    Eindelijk hoor je iets van mij:-)

    Het ziet er daar goed uit...mooie verhalen. Naar je zin lees ik. Alles thuis ook goed?

    tot je volgende verslag!

    gr rivka

  • 11 Maart 2014 - 22:47

    Rineke:

    Lieve Carel,
    Zojuist teruggekomen van de vergadering.
    Het is nu 22.45 uur Nederlandse tijd. Jij ligt al lang op één oor.
    Interessant verslag van je werkzaamheden. Intensief bezig. Interessant.
    Wij spreken elkaar gauw.
    Knuffel,mutti

  • 12 Maart 2014 - 16:16

    Arco:

    Ha die Carel, topverslag weer. Blijven zo goed op de hoogte van je belevenissen. Zowaar merk ik dat je beter daar kan zitten dan dat je hier noest aan de arbeid bent. Hier alles gewoon zijn gangetje....hoewel. Druk met het LBB vs P&O-advies verhaal. Laatste Thema MT toch maar weer besloten dat de rol van H-P&O-advies weer teruggaat naar wat ie was.....en verder gewoon druk, druk en nog eens druk. Nu bezig met het rondje langs de velden en inderdaad de eerste 10-12 sessies al weer gehad. Gaat dus goed.....:) cu....Arco

  • 12 Maart 2014 - 22:54

    Barbara:

    Hoi pap, Mooi verhaal en grappig dat je je bureau hebt opgeruimd, zat je voorganger eerst aan dat bureau? Mooie foto's ook en een prachtig uitzicht vanuit je appartement. Fijn dat de markt redelijk veilig leek. Ik zie trouwens een terugkerend thema, namelijk eten en drinken? ;-)
    Ik zag dat je op skype al een aantal keren gebeld had. Ik zet in ieder geval als ik thuis ben de computer aan. Verder geen bijzonderheden hier. Aan het werk voornamelijk.
    Groetjes, Barbara

  • 17 Maart 2014 - 14:37

    Daan:

    Dag vader!

    Fijn om zo op de hoogte te blijven van alle bezigheden daar!
    Wij hebben een heerlijk weekje wintersport achter de rug met heel veel zon en goede sneeuw, toen we vertrokken begon het te regenen dus we hebben echt mazzel gehad!
    Was ook leuk om de TT eens in Duitsland uit te proberen trouwens!

    Lijkt mij ook leuk om eens te skypen, zal eens kijken of me dat ergens lukt... Volgens mij hebben we op het werk Skype...

    Groetjes Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carel

Een jaar werken voor de UN en leven in Libanon

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 9175

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 24 Februari 2015

Libanon en omstreken 2014-2015

Landen bezocht: